– Det er godt det er jul. Det er voldsomt så det renner inn, sier Torgeir Haugan til Kystens næringsliv.

Senior visepresident for salg og markedsføring i italienskeide Vard ler. Ordrene på store, ressurskrevende kabelleggingsfartøy har kommet tett som hagl de siste ukene.

Noe av et luksusproblem i verftsbransjen.

Vard sin aller største kabellegger for den italienske kunden. Foto: Vard

– Jeg tror det er summen av en hel rekke tilfeldigheter, men bakgrunnen i det store bildet er selvfølgelig forventninger rundt det grønne skiftet både nasjonalt og internasjonalt. Nå er det et stort behov for elektrisk infrastruktur offshore, sier Haugan til Kystens Næringsliv.

7,6 milliarder kroner

I starten av desember slapp selskapet nyheten om kontrakt for et hybrid kabelleggingsfartøy for japanske Toyo Construction. Kontraktssummen omfatter både design, skrog og utrustning, og ligger på 2,2 milliarder norske kroner.

Det er altså prisen for 9000 tonns kabelkapasitet og lugarplass til 90 personer fordelt over 150 meter fartøy.

Bare dager senere ble det kjent at Vard også får oppdraget med å bygge et tilsvarende kabelleggingsfartøy for en ennå ukjent kunde. Kontraktssummen for det 150 meter lange fartøyet ligger på mellom 2,3 og 2,8 milliarder kroner. På dette fartøyet er det imidlertid Stord-designerne i Salt Ship Design som har oppdraget med å utforme skroget.

Nå slipper Vard nyheten om inngått kontrakt med italienske Prysmian Group for design og bygging av det som for kunden blir det tredje kabelleggingsfartøyet fra Vard. Kontraktsprisen blir på rundt 2,6 milliarder norske kroner, og det 185 meter lange og 34 meter brede fartøyet skal stå ferdig på tampen av 2026.

– Vil vi se en tilsvarende ordreinngang i 2024?

– Som sagt, jeg håper på en fredelig jul. Jeg tror det blir god driv også over nyttår, parerer Haugan.

Knytter kontinenter

Haugan forteller at fartøyene kommer i ulike klasser. De mindre fartøyene dekker kablingsbehov innenfor havvindområder. Andre fartøy knytter havområder og kontinenter sammen.

Den siste ordren er av denne typen.

– Vi snakker om power cable- og interconnector-segmentet, og ikke inter array innenfor havvindfarmer. Dette blir også det siste fra den italienske kunder i denne omgang. Samtidig er det et stort og kraftfullt fartøy, og langt større enn de andre.

– Vi er glade for å igjen jobbe med VARD og Fincantieri, som er ledende innen design og bygging av toppmoderne fartøy for offshoremarkedet, sier Hakan Ozmen i Prysmian Group i en pressemelding.

– Hva betyr denne rekken av milliardordre for Vard?

– Vi er et stort selskap, både i Vard og i Fincantieri. Det betyr også mange munner å mette, billedliggjør Haugan.

Det korte svarte på spørsmålet om det krever flere hender er «garantert», samtidig som Haugan minner om at Vards tre utrustningsverft ligger tett ved hverandre.

– Utrustningsarbeidene foregår ikke nødvendigvis samtidig, det er en kabal som skal legges i gitte tidsrom.

– Hvert verft det nestes pool?

– Vi har den fleksibiliteten, ja.

Et håp om norske skrog som nybygg i denne klassen får samtidig en kalddusj.

– Det har ikke vært tema, overhodet. Ikke har vi fasilitetene, og heller ikke forutsetningene gitt hva vi har gjort de siste 20 til 30 årene. Da har vi spisset oss mot utrustning og ferdigstillelse, mens skrogene har vært bygget i Tyrkia, Polen og altså Romania som i denne kontrakten.

Operativt fra 2027

Det nye fartøyet, med VARD 9 18-design, vil være operativt fra begynnelsen av 2027, og utstyres med avanserte kabelinstallasjonsløsninger, DP3 dynamisk posisjonering og tre karuseller med en total kapasitet på 19.000 tonn. Skrogkonstruksjonen skal skje ved Vard Shiphyards Romania, og utrusting ved et av Vards norske verft.

Vard-bygget kabelleggingsfartøy «Leonardo da Vinci». Foto: Prysmian

Selve designen baserer seg på erfaringene fra de to tidligere kontraherte kabelleggerne, «Monna Lisa» og «Leonardo da Vinci». Sistnevnte ble satt i drift allerede i 2021, mens «Monna Lisa» er under bygging.

– Nytt renessansenavn på vei?

– Vi har forventninger om det, ja.

Kabelleggeren er utviklet for å utføre komplekse installasjonsoperasjoner, støttet av en rekke gravesystemer, inkludert kraftige bunnploger, og toppmoderne posisjonerings- og sjøegenskaper, kombinert med redusert miljøavtrykk.

Fortsatt tro i markedet

– Mettes markedet for denne typen fartøy?

– Det er vanskelig å si, men tegn tyder på at både Nexans og Prysmian fortsatt har troen.

I september ble det kjent at konkurrent Ulstein og Skipsteknisk fikk oppdraget fra franskeide Nexans om det de omtalte som «den teknologisk mest avanserte kabelleggeren noensinne», «Nexans Aurora».

Utrustingsprosessen rundt det italienske oppdraget sysselsetter hele Vards sirkel av underbruk.

Vard Electro vil levere en komplett elektrisk systempakke, inkludert SeaQ-produkter, for å sikre «trygge og bærekraftige operasjoner til sjøs», mens Vard Interiors skal levere interiør.

– Dere leverer i all hovedsak på egne design. Den forrige nyheten er imidlertid designet av Salt Ship Design?

– Det er faktisk den første kabelleggeren med eksternt design, men Salt har gjort slike design tidligere.

Haugan forteller at Vard helst inkluderer hele sin egen verdikjede når det skal bygges.

– Også design. Men det er selvfølgelig kunden som bestemmer.