Verftet landet viktige kontrakter etter tøft år
Verftssjefen tror markedet endelig er på glid.
Det er glede å spore ved Salthammer båtbyggeri på Vestnes, rett sør over Romsdalsfjorden fra Molde.
– AQS er en helt ny kunde for oss, og det er snakk om en stor kontrakt, sier Lasse Stokkeland til Kystens Næringsliv.
Daglig leder ved verftet forteller at kontrakten på to 28 meter lange og 12,6 meter brede servicebåter er resultatet av et tett samarbeid med oppdragsgiveren.
Største kontrakt
Ordren fra oppdrettsleverandøren AQS Rederi er den største verftet har inngått i servicebåtsegmentet.
Flatanger-rederiet AQS har bestilt to nye servicefartøy av typen Coastern 28eH. Begge fartøy er helelektriske.
Båtene er utviklet i designsamarbeid med konsernsøsteren Tomra Engineering, og det skal ifølge verftet være satset tungt på energieffektivitet og fleksibilitet. Begge båtene har elektrisk framdrift med batteripakker på henholdsvis 2000 og 1600 kilowattimer. Batteriene kan lades via landstrøm, noe som muliggjør kontinuerlig drift ved merdkanten.
– En god periode med et godt samarbeid. AQS er et fantastisk rederi.
Pris ønsker han ikke å gå i detalj om.
Enkeltprosjekt veltet
I juni overleverte Salthammer båtbyggeri 19 meter lange og 9,4 meter brede «C Provider» til havbruksrederiet Charvest. Fartøyet er det andre bygget verftet har levert til rederiet, etter «Csaver» i 2020.
I juli landet verftet kontrakt med serviceleverandøren Yatek, på å utvikle et 18,5 meter langt helelektrisk servicefartøy av typen CoastCat 18eH.
Fjoråret ble ikke helt slik Salthammer båtbyggeri hadde håpet. Et enkeltprosjekt spente ben for årsresultatet verftet hadde trukket opp fra -3,8 millioner i 2020 til 6 millioner over vannlinjen i 2022.
I fjor lå imidlertid årsresultatet på 1,7 millioner kroner.
Driftsinntektene har samtidig vært tålelig stabilt fra 184 millioner i 2021, 195,5 millioner kroner i 2022 og en liten nedgang i 2023: 190 millioner kroner.
Ser mot de skotske øyer
Selskapet har i økende grad satset på utlandet, og spesielt til skotske oppdrettskunder. Det er en utvikling som trolig er godt hjulpet av dagens kronekurs.
I fjor solgte båtbyggerne for nesten 50 millioner kroner til skottene alene.
«Norges eldste skipsverft» sysselsetter 34 ansatte med eierskap er gjennom L.H. Salthammer båtbyggeri eiendomsselskap AS fordelt på flere lokale aktører rundt Vestnes, Aukra og Ørskog, med Hallgeir Vike som største aksjonær med 21,569 prosent. Lars og Jørn Salthammer har hver 19,608 prosent eierskap i det gamle familierederiet.
Spesielt år
Stokkeland vil ikke gå nærmere inn på hva som var direkte årsak til det han omtaler som et «litt spesielt år».
– Det var et prosjekt vi tok på oss der risikoen trakk feil vei, sier han enkelt.
Han har tro på at 2024 skal levere bedre.
– Vi har arbeid godt ut i 2026, og forventer normale resultat i årene fremover.
Selv om han også der holder planer og kort tett mot brystet, røper han både vilje og evne til satsing.
– Vi ser for oss investeringer de neste årene, rettet mot det segmentet vi jobber i.
Salthammergruppen består i dag av Salthammer båtbyggeri, Salthammer Tresfjord, Tomra Engineering og Salthammer sjøtransport. Selve verftet ble grunnlagt allerede i 1896.
To robuste fartøy
De to fartøyene til AQS er designet for å være allsidige med kraftig dekksutstyr, store kraner og et pullerttrekk på over 25 tonn. Komfortable lugarfasiliteter og støyreduserende tiltak skal gjøre dem egnet for døgnkontinuerlig drift.
Skagen Ship Consulting har vært sentral i tilretteleggingen av kontrakten, mens det er Tomra Engineering som står for design.
AQS’ daglige leder Pål Anders Lauvsnes understreker viktigheten av denne ordren for selskapets mål.
– I samarbeid med Salthammer båtbyggeri har vi utviklet to robuste fartøy som støtter vårt mål om å ha en helelektrisk flåte innen 2033, sier han i en pressemelding.
Havbruksrederiet er for tiden i en vekstfase, og de to fartøyene er del av selskapets flåte som for tiden teller 16 båter.
– Dette er jo en stor og bærekraftig næring, og vi opplever at veksten er på vei videre. Den kommer, mener daglig leder.
«En viss horisont»
Stokkeland poengterer at verftsnæringen er vant til turbulens.
– Vi båtbyggere har en viss horisont, men jeg må si at de tre kontraktene vi fikk i sommer er kjærkomne.
Da nyheten om grunnrenten traff, opplevde verftet nemlig stor pågang.
– Mye forespørsler. Men, det ble fort ikke mer ut av det annet enn en periode med ubesluttsomhet og usikkerhet. Sånn sett er det viktig at grunnrenten blir landet skikkelig.
Synlig pessimistisk er han ikke.
– Verden går videre, og jeg håper at vi er på vei ut av det nå. Det er jo fortsatt en lønnsom næring.
– Vi bygger jo i stål, og ser at alt stiger i pris. Samtidig er det en kontrollert prisstigning, og vi har sikret oss i tilbud og overfor leverandører. Vi opplever sjelden store avvik.
Om det finnes utfordringer, er det heller på bemanningssiden, mener Stokkeland.
– Det krever mer innsats i dag enn tidligere å ansette folk. Å finne lokale norske er en kjempeutfordring for hele næringen.
– Kronekursen gjør innleie krevende. Men det er jo likt over alt, og vi opplever at det er vanskelig å få fatt i kompetanse på alle områder innen skipsbygging. Sånn er det jo snart i hele Norge, avslutter Stokkeland.
(Vilkår)