Verftet skjuler skipets hemmeligheter bak piggtråd og lukket tørrdokk
Top secret, høye gjerder og avansert videoovervåking. Men også en drøm for verftsarbeidere som får jobbe med krigsskipet på service hos Westcon Florø.
Nå er de ikke så morske som de høres ut som, for Kystens Næringslivs besøk var avklart.
Men ingenting overlates til tilfeldighetene.
Tormod Nordeng
Det er den første serviceavtalen den spanskproduserte fregatten fra 2005 har på et sivilt verft.
Sjefen for vedlikeholdsbesetningen om bord, Tormod Nordeng blir min oppasser.
– Jeg skal leie ham rundt på verftet og om bord på fregatten Fridtjof Nansen, sier mannen i blått.
Førerkort må leveres inn i vakten. PC må leveres inn før vi kan gå om bord i Fridtjof Nansen.
Å ta egne bilder er ikke godkjent.
Her er det tydelig hemmeligheter ingen utenforstående skal ta bilde av og henge på veggen. Eller sende utenlands, for den saks skyld …
– Men dette skal gå helt fint. Alle må sjekkes, sier Tormod Nordeng med et lite flir, og gir meg et kamera som kan lånes for anledningen.
Et langt jobbintervju
Langs kaien møter vi Deon Andersen i et fint driv.
Han er verftets prosjektleder og kontaktperson opp mot vedlikeholdsavtalen som er tegnet med Sjøforsvaret.
Han er i godt humør, og virker litt overrasket over at Kystens Næringsliv har vært om bord i fregatten.
– De ser an folk, smiler han bredt.
Avtalen er gull verdt for Westcon Florø. Om alle opsjonene tikker inn, vil Sjøforsvaret bruke verftet til vedlikehold de neste 17 årene.
Og som Mortensen legger til:
– Det skader jo ikke å gjøre en god jobb med Fridtjof Nansen når de 28 nye sjøforsvarsfartøyene skal ut på anbud, sier han til Kystens Næringsliv.
Uten den statusen hadde de aldri som Norges eneste verft fått dette prestisjefulle vedlikeholdsoppdraget.
Westcon er en del av en verftsallianse med blant annet Myklebust, Fosen, Green Yard og Umoe Mandal for å sikre seg framtidige forsvarskontrakter.
– Vi har gjort jobber for dem før, og har tydeligvis gjort en god jobb. Jeg tror kombinasjonen av kvalitet og pris, samt referanser har vært avgjørende. Samtidig må det sies at vi gikk gjennom fire–fem «prøvetilbud» med dem før avtalen kom på plass, men nå er vi veldig glad for at vi er i gang, sier Deon Mortensen.
Deon Mortensen, Westcon Florø.
Stor service
Mens verftssjefen går videre til sitt kontor, går ferden videre mot Westcons enorme tørrdokk. Rundt 50 meter bred og 200 meter lang.
Her har faktisk mange av Odfjells kjemikalietankere blitt laget.
I den svære dokken ser krigsskipet lite ut. Og litt ribbet av sitt majestetiske utseende den vanligvis har på sjøen.
Om bord i Fridjof Nansens ganger, og nede i dokken, kryr det av menn og kvinner i oransje dresser. Milevis med kabler og ledninger skal sjekkes og vedlikeholdes.
Dette må være en skipselektriker store drøm. Eller mareritt, alt etter hvor mye erfaring man har.
Hele skroget er skrapet for maling.
Langs skutesiden henger folk i rekkverk og jobber.
På bunnen av dokken jobber 10–15 verftsarbeidere med å klargjøre noen store hiv.
Debuterer på sivilt verft
På broen er alt av hemmeligheter plukket bort.
Alt av fastmontert utstyr og kabler har støtdempere for å tåle et kraftig missiltreff.
– Det er første gang Sjøforsvaret har en av sine fregatter ute på «service» på et sivilt verft. Westcon skal gjennomføre et relativt tungt vedlikeholdsoppdrag som er en del av Sjøforsvarets femårsservice-plan. I alt er det opp mot 100 arbeidere som er i dokken til enhver tid, sier Tormod Nordeng.
– Veldig bra. Det er dyktige fagfolk som Westcon har fått på plass. Selvsagt er det uvant for mange med det store sikkerhetsoppbudet. Sikkert litt tungvint og irriterende også, men det må til. Men verftsarbeiderne er dyktige og hyggelige fagfolk. Dette går seg fint til, sier han.
Han legger til:
– Et av målene var å knytte oss til industriens beste praksis på et effektivt verft, og det har vi lyktes med.
Lukket, men åpent
Men det har vært store omveltninger for både ledelse og menig verftsarbeider.
– Vi pleier å si at før var vi Norges åpneste verft. Nå er vi det mest lukkede, sier prosjektleder Deon Mortensen og ser litt bekymret over på piggtrådgjerdene og videokameraene som skal forhindre at uønskede personer kommer seg inn på verftet.
– For mange har det vært en stor omveltning i arbeidshverdagen. For noen er det sikkert «mye styr» også. Men det går seg til, sier han.
Men han legger til at vedlikeholdsjobben med krigsskipet Fridtjof Nansen også har medført mange positive ringvirkninger for verftet – og lokalmiljøet.
– Vedlikeholdsavtalen med Sjøforsvaret åpnet opp for stabil verftsøkonomi – og et positivt rekrutteringsvindu. Med det mener jeg at mange har lyst å jobbe med fartøyet. Det er noe helt annet – og langt mer utfordrende enn vanlige skip. Her får fagfolkene «kjørt seg», sier Mortensen.
Han legger til at de hele tiden er på jakt etter enda flere fagfolk. For det kommer etter hvert flere krigsskip inn i dokken.
Også nytt for Forsvaret
Det er de som koordinerer arbeidet mellom verft og Sjøforsvaret.
Forsvarsmateriell skal forvalte materiellet gjennom hele dets levetid for å ivareta ytelse, teknisk tilgjengelighet og sikkerhet i henhold til lover, regler og øvrige krav.
Jan Cato Vestvik er kontormann nå, men han har lang erfaring som offiser på en fregatt.
Hva synes han om samarbeidet med et sivilt verft?
– Det har gått veldig fint. Litt utfordringer i starten har det vært, men det var å forvente. Sikkerhetskravene har vært en utfordring, og det har vært nødvendig å innføre tiltak som de ikke var vant til. Det har vært en prosess med å bygge opp sikkerhetstiltak, rutiner og en sikkerhetskultur, noe som har vært krevende, sier han.
Han legger til at det er rundt 30 underentreprenører i sving til sammen både i Florø og på CCB-basen utenfor Bergen hvor også en del vedlikehold skal unnagjøres.
–Vi gir en god del tilbake til lokalsamfunnet. Det er selvsagt veldig positivt, sier han.
– Kongsberg Naval Services (KNS) er ansvarlig for løsningene, og de er programhode (entreprenør) for prosjektet. Det er seks alliansepartnere, inkludert to verft: CCB og Westcon, samt Kongsberg våpen og maritime, og Wilhelmsen er ansvarlig for logistikk (Ship Management), sier han.
Den andre rammeavtalen håndteres av Kongsberg Naval Services, som er ansvarlig for modifikasjoner og leverandører. Hovedrutinen følger DNV-klassifisering.
Tar den tiden det tar
Hvor lenge Fridtjof Nansen blir liggende i dokken i Florø er ikke helt fastslått.
Men etter hvert seiler den ut, og et nytt krigsskip kommer inn.
– Vi kan ikke dele detaljert informasjon om dette. Det tar den tiden det tar, sier Nordeng.
Kontrakten mellom Forsvarsmateriell og Kongsberg Naval Services er ble signert i desember 2023.
Kongsberg fikk da ansvaret for driftsstøtte, vedlikehold og levetidsforlengende tjenester på Norges fregatter.
Avtalen har en totalverdi opptil 17 milliarder kroner for tjenester levert ut levetiden – antatt fram til 2040.
(Vilkår)