Verfts-comeback: Ikke sett bedre resultater på flere tiår

Arild Stølen har fått en flying start inn i jobben som daglig leder ved GMC Yard i Stavanger. Det 51 år gamle familiedrevne verftet har aldri sett lysere på framtiden.

GMC Yard i Stavanger.
GMC Yard i Stavanger.Foto: GMC
Verftskonferansen (Kystens Næringsliv):

Han er ikke en «grønnskolling» i verftsbransjen, men det er fem år siden han var på Verftskonferansen i Ålesund.

Egersunderen er fersk leder hos et verft som ofte går litt under radaren, sammenliknet med litt mer utadvendte verft lenger nord lang kysten.

Arild Stølen. Daglig leder ved GMC Yard i Stavanger.Foto: Ketil Svendsen.
– Jeg begynte i forrige uke, men har fått klare signaler fra ny konsernledelse om å «shine opp» og modernisere våre dokker. Dokkene er bra slik de er i dag, men vi skal investere i fasiliteter på verftsområdet og utstyr for gjøre verftsoppholdet for våre kunder enda bedre. Det er et arbeid jeg gleder meg til, sier Arild Stølen til Kystens Næringsliv.
– Hvor nye skal dere ruste opp for?

– Vi har nylig tatt en betydelig oppgradering av anlegget. Kanskje den største oppgraderingen på mange tiår. Men noen summer vil jeg ikke gå inn på. Noen hemmeligheter må vi ha, sier verftssjefen.

Kjent verft i Stavanger siden 70-tallet

Konsernet GMC består av fem firmaer som holder til, blant annet, på det gamle Rosenberg-verftet, som siden 70-tallet har vært store på rigger, plattformer og moduler til Nordsjøen.

– Stavanger har alltid vært en stor verftsby, men det er kanskje lett å glemme oss, humrer Arild Stølen.

GMC Yard i Stavanger. .Foto: GMC

Han legger til at ordreboken begynner å fylle seg opp.

– Jeg tar ikke munnen for full når jeg sier at vi har den beste ordreboken noensinne. Vi har sikret arbeid i lang tid framover, men har fremdeles rom for nye kontrakter. Men det er klart: Jeg har fått en «flying start» inn et selskap som har sunn og god økonomi, og lyse framtidsutsikter, sier han.

Hvorfor tok du jobben som ny daglig leder på GMC Yard?

– Det korte svaret er at dette var en utfordring jeg ikke kunne si nei til. Konsernledelsen har store planer for verftet, og dette er en utfordring jeg har lyst å være med på. Så skal det være sagt at jeg har vært i konsernet før. Både som salgssjef og daglig leder. For meg blir dette et veldig hyggelig comeback, sier Stølen.

Fra sitt nye kontor kan han se ut på verftets to dokker; den ene har fra gammelt av kunne ta imot supertankere.

Med en dokkstørrelse på 289 meter ganger 42 meter. Den andre er heller ingen småtass med sine 140 meter ganger 22 meter.

– Vi er stolt av dokkene våre. Det er ikke mange verft som kan ta imot så store skip vi kan. Vi er også heldige med at det er lite tidevann i Stavanger sentrum. Det gjør også jobben vår som verft enklere, sier Stølen.

Stølen og hans 51 faste ansatte har hovedsakelig rettet seg mot offshorefartøy som anker,- og supplyfartøy.

Zoomer seg inn mot forsvarskontrakter

Stølen er på Verftskonferansen denne uken. Han er selvsagt opptatt av å få noen ord med politikere og høytstående forsvarstopper.

For verftet har allerede én fot inne i varmen hos Sjøforsvaret.

– Vi har en fast modifikasjon- og service-avtale med MS Maud på verftet. Selvsagt er også vi opptatt av å være med i kampen om de kommende forsvarsanbudene, sier verftssjefen fra Stavanger.
(Vilkår)
Publisert 6. November 2024, kl. 04.22Oppdatert 6. November 2024, kl. 10.20
GMC YardArild Stølen