Verftsbransjen er en av næringene som får et kraftig milliardløft

Totalinntektene fra maritim bransje i Møre og Romsdal forventes å stige fra 62 milliarder til 82 milliarder kroner neste år. Store forventninger til verftene i regionen.

Erik Jakobsen, partner i Menon Economics, er en av flere i selskapet som står bak årets Klyngerapport for Møre og Romsdal.
Erik Jakobsen, partner i Menon Economics, er en av flere i selskapet som står bak årets Klyngerapport for Møre og Romsdal.Arkivfoto: Arvid Steen

Dette framkommer i den årlige, maritime klyngeanalysen for regionen.

Rapporten ble presentert under Klyngekonferansen i Ålesund i dag. Det er Menon Economics som er forfatter av rapporten.

Dokumentet gir en analyse av den maritime klyngen i Møre og Romsdal med søkelys på økonomisk utvikling, eksport, bærekraft, og rekruttering av kompetanse.

Klyngen har opplevd stabil vekst i inntekter og verdiskaping, med forventninger om ytterligere forbedringer fram mot 2025.

Mens totalinntektene for regionen nådde 62 milliarder i 2023, er de forventet å stige til 80 milliarder innen 2025.

Du vil vel ikke gå glipp av noe?

Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet

Veksten drives hovedsakelig av utstyrsleverandører, som utgjør den største delen av klyngen, samt en sterk økning i offshore vind-markedet, står det i rapporten.

Positivt for verftene

Selv om den totale økonomiske utviklingen er positiv, varierer vekstpotensialet på tvers av sektorer. Utstyrsleverandører forventes å se den sterkeste inntektsveksten, mens skipsverft, etter flere år med tilbakegang, opplever en positiv vending.

Skipsverftene forventer videre vekst grunnet en diversifisering i ordrebøkene, mens tjenesteleverandører har hatt en mer stabil utvikling.

Når det gjelder eksport, utgjør dette halvparten av klyngens inntekter, med Europa som det største markedet.

En svakere norsk krone har gjort norske produkter og tjenester mer konkurransedyktige internasjonalt, noe som har ført til økt eksport og verdiskaping.

Velkjent problem …

Rapporten understreker også at selv om det forventes bedre tider, er det en «klassiker» man vil kjempe videre med i de neste årene:

Arbeidskraft.

En stor utfordring for klyngen er tilgang til kvalifisert arbeidskraft. Etterspørselen etter kompetanse, spesielt innen tekniske fag, har økt, drevet av teknologiske framskritt og overgangen til grønne løsninger.

Til tross for at flertallet av selskapene har lykkes i å stabilisere arbeidsstyrken de siste fem årene, forventes behovet for arbeidskraft å øke betraktelig framover.

Mangelen på kompetanse er spesielt merkbar innen offshore vind, og det er nødvendig med strategier for å rekruttere og beholde arbeidskraft i regionen.

Samlet sett framstår Møre og Romsdal som en sterk maritim region med store vekstmuligheter, men som samtidig står overfor utfordringer knyttet til kompetanse og arbeidskraft, konkluderer rapporten.

(Copyright)
Publisert 19. September 2024, kl. 10.26Oppdatert 19. September 2024, kl. 10.26
ÅlesundMaritime klyngeMenon Economics