Verftsgigant kan snu opp–ned på fartøy-produksjon i Norge

Etter at verftsgiganten Damen kjøpte opp Folla Maritime, tror verftsmegler at det kan bli en endring i hvordan det norske verftet vil satse.

Erwin Jager, skipsmegler hos Mil.
Erwin Jager, skipsmegler hos Mil.Foto: Privat.

Vil den nederlandske verftsgiganten Damen endre måten vi bygger arbeidsbåter på i Norge?

Det kan fort skje, ifølge skipsmegler Erwin Jager som sitter tett på vertsmarkedet.

I april kjøpte nederlandske Damen Shipyard Group 55 prosent av aksjene i verftet Folla Maritime Service.

Nederlenderne eier 35 skipsverft i 20 land.

Les mer om oppkjøpet av Folla Maritime under:

Verftsgruppen har så store finansielle muskler at det fort kan bety en endring i hvordan Folla Maritime Service vil tilby sine fartøy i framtiden, forteller skipsmegler Erwin Jager hos skipsmeglerne i Mil.

Raskere leveringstid til rederne

– Damen er gode på å serieprodusere arbeidsbåter – uten konkrete bestillinger fra rederier. Det betyr at verftet til enhver tid har flere båter «liggende på hyllen» som redere kan plukke ned og få på plass mindre tilpasninger. Det betyr raskere leveringstid, blant annet, sier Jager til Kystens Næringsliv.

Han legger til at dette kan være en fordel i et marked som trenger arbeidsbåter fort.

I Norge er dette en helt ny måte å jobbe på.

Her hjemme skal mange ha spesialdesignede båter, selv om forskjellen fra andre kanskje ikke er stor.

– Rederne kan dermed spare mye tid, om de er villige til å tenke nytt. Det sier seg litt selv at verftet må ha finansielle muskler, hvis de skal ha nærmest ferdige båter som lagervare. All risikoen tar verftet. Samtidig er oppsiden veldig stor også, sier Jager.

Han mener at det hadde vært en perfekt match for verftsgruppen som med oppkjøpet ønsker en stor bit av den norske arbeidsbåt-kaken.

– Klart Damen ønsker å få noe igjen med oppkjøpet av Folla Maritime. Og jeg tror de vil tilby nye måter å produsere arbeidsbåter på. Noe annet ville overraske meg, sier Jager.

Nederlandsk comeback

Damen har prøvd seg i Norge før.

De hadde et salgskontor i Ålesund inntil for et par år siden, og som ble lagt ned.

De solgte seks PSV-er til World Wide Supply Ulsteinvik. Så var det kroken på døren.

Men nå tror skipsmegleren at nederlenderne har fått en fot innenfor i det norske markedet.

Det synes han er spennende.

Stort marked for arbeidsbåter

– Jeg tror at standardiserte båter er en del av fremtiden. Behovet for arbeidsbåter er stort, og Damen er så svær at de sammen med Folla Maritime kan innføre noe nytt. Og kanskje markedet er modent for det nå, sier Jager.

– Men dette krever store finansielle muskler fra verftene. De færreste har vel det per i dag?
Erwin Jager, verftsmegler hos Mil shipping. Han mener at en nederlandsk verftsgigant fort kan skape en ny trend når det gjelder arbeidsbåtproduksjon.Foto: Kjersti Kvile

– Det er riktig, men store utenlandske aktører som Damen kan komme inn med nettopp store summer og trygghet. Da kan norske verft tenke nytt i samarbeid med dem, og stille finansielle garantier for innbetalte beløp under bygging, som er en stor flaskehals for de fleste norske nybyggingsverft. Det kan fort bli en konkurransefordel, sier skipsmegleren.

Ikke noe besluttet

Daglig leder hos Folla Maritime, Otto Sjølien, avviser ikke helt tankegangen fra skipsmegleren, men:

Daglig leder ved Folla Maritime Service, Otto Sjølien, er godt fornøyd med at en nederlandsk verftsgigant satser på verftet.Foto: Folla Maritime Service

– Det blir for tidlig for oss å kommentere på innspillet. Vi har mange prosesser pågående og vi er ikke der at vi kan gå ut med detaljer, enda. Jeg får komme tilbake til dere så fort vi har noe mer, skriver han i en epost til Kystens Næringsliv.

(Vilkår)
Publisert 9. May 2025, kl. 03.30Oppdatert 9. May 2025, kl. 03.30
Mil shippingErwin JagerVerft