Verftssjefen får det hektisk: – Vi jakter 50 nye verftsarbeidere

Tersan Havyards ferske verftssjef, Sveinung Vestbø har ambisjoner om å vokse kraftig med nye folk, ny dokk og spennende oppdrag fra Tyrkia.

Sveinung Vestbø er ny verftsdirektør ved Tersan Havyard i Sogn. Verftet skal vokse med 50 ansatte i løpet av året. En ny dokk står også på ventelisten når politikerne har godkjent den.
Sveinung Vestbø er ny verftsdirektør ved Tersan Havyard i Sogn. Verftet skal vokse med 50 ansatte i løpet av året. En ny dokk står også på ventelisten når politikerne har godkjent den.Foto: Tersan Havyard.

Det går mot lysere tider, ny dokk til nærmere 200 millioner og flere kommende store kontrakter for sognaverftet - plassert ytterst i Sognefjorden.

Og ikke minst; splitter ny verftssjef hos Tersan Havyard.

– Jeg kan selvsagt ikke røpe noen kontrakter allerede nå, men det blir stor aktivitet i 2025 og mange år framover. Jeg står på skuldrene til et utrolig godt arbeid i mange år på verftet, som jeg nå skal bygge videre på. Samtidig har jeg fått et veldig godt inntrykk av våre tyrkiske eier, sier Sveinung Vestbø til Kystens Næringsliv.

Les også: Sjefsbytte i Tersan Havyard

Sveinung Vestbø har knapt nok rukket å bli kjent på verftet i Leirvik i Sogn.

Foreløpig skal han ukependle de tre timene fra Norheimsund til Sogn.

Han har kun sittet i sjefsstolen i drøyt en halvannen uke.

Men han har lang erfaring fra bransjen. Senest som daglig leder hos Bømlo Skipsservice.

Tatt godt imot

Vestbø forteller at han er blitt godt mottatt i Sogn.

– Jeg visste at det jobber dyktige fagfolk i alle ledd her. Jeg er veldig opptatt av å bygge lag, som sammen kan bidra til å løfte oss videre, og trygge arbeidsplassene på sikt. Den jobben ser jeg fram til å komme i gang med, sier han.

– Hva blir annerledes fra å jobbe på Bømlo og i Sogn?

– For det første har jeg utrolige gode minner fra Bømlo Skipsservice hvor jeg var i fem år. Å komme til Tersan-systemet er selvsagt et større verft, som hovedsakelig skal jobbe med nybygg. På Bømlo var det stort sett service og modifikasjoner. Men jeg har lang erfaring i begge leire, så dette skal gå veldig bra, sier han.

– Har du fått snakket med dine tyrkiske eiere?
Sveinung Vestbø er fersk verftssjef hos Tersan Havyard. Han ser lyse tider for verftet. Ny dokk og nesten en dobling av ansatte står på menyen framover i 2025.

– Ja, de har store planer for oss, blant annet er vi gang med reguleringsplan for en framtidig ny stor dokk. De er langsiktige og dyktige eiere. Ikke minst har vi den fordelen nå at våre nye skrog bygges i Tyrkia og kommer hit etterpå for utrustning da har vi kontroll over størstedelen av verdikjeden siden vi har felles eier.

– Det er det ikke alle verft som har, men kunden vil kun ha et kontaktpunkt og det er Tersan Havyard, sier Vestbø.

Jeg gleder meg til å hilse nykommerne inn verftsporten.

Sveinung Vestbø, ny verftssjef på Tersan Havyard

Da gir verftet oversikt over størstedelen av verdikjeden.

Travelt for HR

Den nye verftssjefen har knapt begynt å lære seg navnene på sine 150 kolleger, før han godkjenner de første stillingsannonsene.

Han tror fort det kan bli en 30 prosents økning av antall ansatte på Tersan Havyard i løpet av året.

– Ja, det går unna. Vi vil nok trenge rundt 50 nye folk både med og uten hjelm.

Det er et tall som kan måtte justeres. Vestbør er mer opptatt av rett kompetanse enn å «rushe av gårde».

– Men det blir travelt hos personalavdelingen, ja. Men det er veldig positivt. Jeg gleder meg til å hilse nykommerne inn verftsporten, sier Vestbø.

Tung satsing på tørrdokk

En av årsakene til flere folk er selvsagt økte oppdrag fra Tersan i Tyrkia.

Det betyr også at det planlegges omfattende utbygginger på verftsområde.

En ny dokk ligger nå inne i en reguleringsplan hos de lokale politikerne.

– Jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta før vi kan sende inn de første gravemaskinene, sier Vestbø.

Kystens Næringsliv har tidligere intervjuet de tyrkiske eierne i Tersan som har planen klar.

– Vi har tyngden og kapitalen til å foreta store investeringer. Vi har allerede søkt om å få bygge en ny tørrdokk på 178 ganger 28 meter. Det vil øke konkurransekraften markant, samtidig som det gir oss mulighet til en utvidet kapasitet i service- og vedlikeholdsmarkedet, sa Ahmet Paksu, hovedeier og styreformann til Kystens Næringsliv i fjor sommer.

– Hvor mye vil dere investere hos Havyard?

– Summene er nok ikke klare enda, men det blir nok den største investeringen i verftets historie. Kombinert med «en kø» av oppdrag som blant annet sendes fra våre verft i Tyrkia, ser vi lyst på investeringen vår i Norge, sier Paksu.

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, vil en tørrdokk av de dimensjonene Havyard Tersan ønsker å få på plass, koste et sted mellom 150–200 millioner kroner.

Det er en av de største investeringene for sogneverftet noensinne.

(Vilkår)
Publisert 10. March 2025, kl. 04.01Oppdatert 10. March 2025, kl. 04.01
Tersan HavyardSveinung VestbøVerft