Nå er Menon Economics årvisse rapport om maritim næring ute. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Maritimt forum, og du kan lese den her [lenke].

I rapporten trekker analyseselskapet frem de aller største verftene som de som kanskje har vært hardest rammet etter oljenedturen i 2014.

Der mindre verft gjerne har hatt færre risikoprosjekter, har verft som Vard, Westcon og Ulstein vært nødt til å snu seg rundt i et svært skiftende marked.

– Det er spennende å prøve nye ting, sier Lars Lühr Olsen i Ulstein verft.

Bak ordene til administrerende direktør ved sunnmørsverftet ligger det imidlertid langt mer ballast og historie.

Har levert grunnlag

Lühr Olsen har ennå ikke lest rapporten, men forteller at verftet har levert sin del av faktagrunnlaget den er basert på. Det er mye som er gjenkjennbart i analysene der.

– Det er to og et halvt år siden vi leverte det siste nybygget, som var i cruise og exploration-segmentet. I 2021 måtte vi redusere antall ansatte, og stod med ledig kapasitet i anlegget.

Det ga også mulighet for til å jobbe verftet inn i et litt annet marked. I likhet med mange andre verft siktet nemlig også Ulstein i tiden etter oljenedturen mot et kanskje noe tryggere ettermarked med klassing og ombygging.

– Mange har spurt hvorfor, men vi må bruke anleggene når det ikke er nybygg der ute.

Det har gitt Ulstein verft en solid fot å stå på, også når ordrene på nybygg begynner å komme inn.

– Vi har for tiden syv kontraheringer på nybygg, seks av de til vindkraftmarkedet.

Det sydende ble avtalefestet i oktober i fjor, og skal bli «den teknologisk mest avanserte kabelleggeren noensinne». Oppdragsgiveren er franske Nexans, som har hovedkontoret lagt til Norge.

Om fremtiden

Til Kystens Næringsliv sa Lühr Olsen dette om storordren:

– Det var en tøff konkurranse. Selv om det blir ren spekulasjon fra min side, tror jeg det spiller inn at vi leverte det forrige fartøyet på rett tid under en situasjon der hele Norge stengte hardt ned.

Samtidig har verftet holdt kunnskap og kompetanse ved like.

– Vi er attraktive for en god del rederier, og det er ofte fartøy vi har designet eller har nybyggingskompetanse på som kommer inn til ombygging eller klassing. I tillegg er kunnskapen beslektet, det er jo snakk om mye av de samme oppdragene vi gjør på nybygg.

– Og fremtiden?

– Det forventes et oppsving for olje og gass, i tillegg til havvind.

Lühr Olsen tror at ratene vil gå opp, og at det derfor er viktig å kunne tilby tjenester.

– En del ser på annenhåndstonnasje for ombygging, og vi har fått inn fartøy der for innredning, propulsjon og gangvei som skal oppgraderes, både fra Norge og resten av verden.

– Hva med nybygg?

– Det er et visst drag i det markedet også, ikke minst fra kabelsegmentet. Nå skal jo for eksempel Nexans hjelpe til med å elektrifisere verden.