Verftssjefen: – Vi er stolte over den etappen vi har fått være med på

– Vi har en krevende etappe foran oss før vi er i mål, uttaler reder Tore Roaldsnes i Bluewild, etter at «Ecofive» forlot Westcon Yards.

Bluewild overtok tråleren «Ecofive» fra verftet Westcon Yards i Ølensvåg 26. febraur.
Bluewild overtok tråleren «Ecofive» fra verftet Westcon Yards i Ølensvåg 26. febraur.Foto: Svein Egil Økland/Westcon

I en pressemelding onsdag skriver rederiet Bluewild at det har tatt over sin nybygde fabrikktråler «Ecofive» fra skipsverftet Westcon Yards i Ølensvåg i Rogaland.

– Det er stort å endelig kunne ta over «Ecofive», men vi har en krevende etappe foran oss før vi er i mål. Når den dagen er her blir det en solid markering før vi sender båten ut i full drift, uttaler administrerende direktør Tore Roaldsnes i Bluewild.

I løpet av kort tid vil «Ecofive» seile til Ålesund.Foto: Svein Egil Økland/Westcon

I løpet av kort tid vil båten seile til Ålesund. Så vil den gjennomgå den siste fasen med ferdigstillelse og en grundig testkjøring for fiskeri mot påske.

– Testene skal sikre at alle systemer fungerer optimalt og at båten er klar for de krevende oppgavene i det norske havgående fiskeriet, skriver Bluewild-rederiet.

Båten er 73,2 meter lang, og skal fiske etter hvitfisk og reker.

– Vi er stolt over den etappen som vi har fått være med på som er bygging og levering av dette innovative skipet. Ved leveringen av skipet er en viktig del av nybrottsprosjektet til Bluewild ferdigstilt. Nå gir vi stafettpinnen videre til rederiet og vi ser fram til å følge rederiets visjon for framtidens fiskeri i tiden framover, uttaler leder for nybygg, Endre Matre i Westcon Yards, i en pressemelding.

Reder Tore Roaldsnes i Bluewild.Foto: Robert Nedrejord
Kyustens næringsliv og Fiskeribladet har tidligere omtalt forsinkelsene for tråleren. Rederen har tidligere uttalt at det ofte er utfordringer med å bygge båt, og at verden nå i tillegg er inne i en krevende tid geopolitisk. I tillegg ble byggingen påvirket av konkursen i selskapet Skaginn 3X, som leverte fabrikken.

Rederiets flaggskip «Ecofive» skal gjøre det mulig å ta vare på alt råstoffet om bord, i tillegg til at det snur opp-ned på hvordan man tenker en tråler skal oppføre seg.

Det kanskje mest iøyefallende er hekken, der så mye som fire trålposer kan trekkes inn i skroget – under vannlinjen.

Skroget er bygget ved Norse Shipyard i Tyrkia, og kom til Westcon Ølen i midten av oktober 2023. Der har til sammen 500 ansatte stått på for å innrede, utstyre og ferdigstille nyvinningen.Foto: Svein Egil Økland/Westcon

Både fartøy og løsninger har vunnet priser for innovasjon.

Konseptet er det reder Roaldsnes selv som står bak, selv om det er Ulstein som sitter på patentet og underleverandøren Evotec har rettighetene for salg. Tanken er å redusere svinn og skader på fisken, og høyne kvaliteten på trålfisket fangst.
(Vilkår)
Publisert 26. February 2025, kl. 13.57Oppdatert 27. February 2025, kl. 11.08
BluewildTore RoaldnesWestcon