Verftsuroen: – Noen bransjer vil føle det
Den nye amerikanske administrasjonen skaper uro i internasjonal shipping. Ekspert på handelsavtaler sier noen bransjer vil rammes hardere enn andre.
– Vi ser en tiltakende politikk innen handel og globalisering, hvor aller er seg selv nok. Det er ikke bare i USA, vi har sett tendenser over tid.
Denne uken samlet Oslo Rederiforbund aktører innen shipping til et møte om hva næringen kan ha i vente dersom USAs president Donald Trump får det som han vil.
I det som så langt i år er det eneste lekkede utkastet til en presidentordre, legger USAs president Donald Trump opp til kraftige sanksjoner mot kinesisk skipsindustri.
Spørsmålet er hvordan Norge vil kjenne på Trumps nye spilleregler.
Avhenger av bransjen
Grindheim sier det ennå er usikkert hvordan Norge kan komme ut i en situasjon hvor Trump-administrasjonen ilegger den maritime økonomien sterke føringer.
– Det første er de direkte effektene som toll. Her er det ikke sikkert Norge vil kjenne det sterkest, fordi vi importerer mer fra USA enn vi eksporterer til dem, sier Grindheim.
Kai Simon Eikli Yuen, internasjonal rådgiver i Norges Rederiforbund
Samtidig understreker han usikkerheten i det som nå er i ferd med å skje.
– Noen bransjer vil føle det. Vi så det sist Trump var president. Da ila han toll på metaller, og norske aluminiumsbedrifter ble rammet. Her er det stor usikkerhet på bransjenivå, sier Grindheim.
– Det er at dette skaper en unødvendig konflikt. Særlig for transportnæringen på internasjonale hav. Dette er jo hele drivkraften i globaliseringen. Uten friest mulig global handel vil denne næringen slite. Dette skaper enorm usikkerhet, og jeg tror ikke dette er en bærekraftig tilnærming, sier Grindheim.
Vil straffe kinesiskebygde skip
De siste årene har Kinas tilstedeværelse i skipsbyggingssektoren vokst raskt, og landet har nå passert den tidligere lederen Sør-Korea i alle segmenter av skipsbygging.
Den amerikanske skipsbyggingsindustrien nådde toppen på 1970-tallet, og utgjør nå bare en liten del av bransjens samlede produksjon.
Går lengre enn fagforeningene
Tiltakene skissert i utkastet til presidentordren for maritim næring er likevel enda sterkere enn det fagforeningene ba om.
Den utvider blant annet tiltak til å ikke bare omfatte kinesiskbygde skip, men også det de beskriver som «kinesisk-opererte skip» – Definisjonen av hva det betyr er så langt uklar. I tillegg hever den satsene for anløp til amerikanske havner.
Urealistisk
– USAs handelsrepresentant sitt forslag har som mål at 15 prosent av amerikansk eksport skal fraktes på amerikanskflaggede, og amerikanskeide skip i løpet av sju år. 5 prosent av disse skipene skal være bygget ved amerikanske verft.
Han sier det er lite som tyder på at Trumps verftsambisjoner er realistiske.
– Det skal holde ganske hardt å få til å bygge så mange skip i USA med det tidsperspektivet. Amerikansk skipsbygging bygde omkring 5 prosent av skipene globalt i 1970-årene. I dag utgjør skip bygget i USA 0,1 prosent. Skal de nå dette målet vil det kreve store investeringer og tidkrevende utbedringer av amerikanske verft, og det tar jo år å bygge et skip også, sier Yuen.
Han mener det er bra at USA vil bygge skip, fordi den globale verftskapasiteten synker, og etterspørselen etter nye og grønne skip øker.
– Jeg er skeptisk til at disse avgiftene fører dem til målet, og det er jo også veldig kostbare grep som øker kostnadene for både amerikanere og ikke-amerikanere. Som et politisk grep gir det rett og slett dårlig valuta for pengene, sier Yuen.
– Vi vet ikke om president Trump vil godta forslaget slik det foreligger, men vi vet at det kommer noe fra Trump-administrasjonen for å styrke amerikansk skipsbygging, sier Yuen.
(Vilkår)