Verftsutfordringer ved Cemre får konsekvenser i Norge

Utfordringer med å skaffe nok kompetanse i Tyrkia gir problemer for norske verftskunder.

Arctic Swan etter sjøsettingsseremoni i Tyrkia.
Arctic Swan etter sjøsettingsseremoni i Tyrkia.Foto: Cemre

Det Ålesund-baserte og Remøy-eide rederiet Arctic Swan AS kan i det lengste vente to år på nybåten de har i bestilling ved det tyrkiske Cemre-verftet.

Ifølge dokumenter Kystens Næringsliv har tilgang på, har rederiet fått tommel opp fra Fiskeridirektoratet på at ervervstillatelsen er gyldig frem til 15. september 2025.

Langt på overtid

Det er milevis unna kontraktfestet overtakelse. Den datoen kom og gikk i september 2023.

Mangel på arbeidskraft er grunnen Sands advokatfirma oppgir i søknaden om å utvide rammen for ervervstillatelse.

Der heter det at «forsinkelsen skyldes mangel på arbeidskraft som er et velkjent problem for flere verft i Tyrkia. Nybygget er i alle fall forsinket til årsskiftet 2024/2025».

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med rederiet, som ikke ønsker å uttale seg i saken.

Største eierpost innehas av Einar Jan Remøy, som også er daglig leder og styreleder i selskapet.

Fartøyet skal fiske etter fisk, reker og krabber, og erstatter er 57 meter langt fartøy ved samme navn. Også dette er tyrkiskbygget, i 2002, og videre utstyrt ved Solstrand verft.

Det var nettstedet Fiskerimagasinet som først skrev om saken.

Mangel på kompetanse

Tyrkisk verftsindustri er i vinden som aldri før – bokstavelig talt. Rundt årtusenskiftet hadde landet 35 operative skipsverft.

Til tross for ulike økonomiske kriser, pandemi, nedgangstider og pandemi har næringen hatt en eksplosjonsartet økonomisk vekst. På starten av 2020-tallet var antallet verft oppe i 85.

Det betyr samtidig et hardt press for å skaffe nok kompetanse.

Flere norske rederiet har opplevd kraftige forsinkelser på byggoppdrag i Tyrkia. Et av disse er rederiet Seistar. Der ble smoltbåten «Seifjell» halvannet år forsinket fra Cemre Shipyards.

Mens «Seifjell» ble levert i mars, har rederiet også en ny «Seigrunn» under bygging ved samme verft.

Usikker dato

Advokat Kari Selbekk er imidlertid ikke optimist på vegne av sin klient, og fremholder overfor Fiskeridirektoratet at leveringsdato ennå er «høyst usikker». I søknaden om utvidet frist for ervervstillatelse heter det videre at «mest sannsynlig er fartøyet forsinket til våren 2025».

For rederiet betyr forsinkelsen at de ikke får utvidet både fiskerikapasitet og fartøylengde med drøyt 24 meter.

(Copyright)
Publisert 11. June 2024, kl. 12.59Oppdatert 12. June 2024, kl. 09.19