Viktig kontrakt med et av verdens største verft i Sør-Korea

Sørkoreanerne har samarbeidet med moldensere i 15 år. Nå har de tildelt teknologibedriften en kontrakt på drøyt 75 millioner kroner - og mer kan det bli.

Brunvolls thrustere som nå skal leveres til en gresk shuttletanker.
Brunvolls thrustere som nå skal leveres til en gresk shuttletanker.Foto: Brunvoll

Brunvoll har nok en gang sikret seg en kontrakt med Samsung Heavy Industries Co., Ltd for levering av ett manøvreringssystem.

– Det er ikke første gang, og sikkert ikke siste gang vi får kontrakt med det sørkoreanske verftet som er et av de største i verden. For oss betyr slike kontrakter i shuttletank-markedet enormt. Det er et av våre største utstillingsvinduer, sier Sivert Olsvik Sæther til Kystens Næringsliv.

Brunvoll har hatt et langt og godt samarbeid i 15 år med Samsung Heavy Industries Co., Ltd, som er et av verdens største verft.

I alt har moldenserne levert utstyr til 45 skip siden 2009.

Denne gang skal utstyret fra Brunvoll taes i bruk hoe en gresk reder.

Manøvreringssystemet skal innstaleres i den greske DP2 shuttletankeren til Tsakos Energy Navigation Ltds.

Etter det Kystens Næringsliv erfarer, er avtalen verdt et sted nærmere 75 millioner kroner for Brunvoll.

75 prosent av alle kontraktene til Brunvoll går til utlandet.

– Vi liker veldig godt norske redere og verft, men de største kontraktene går ofte til verft i Asia, sier Sæther.

Kan bli større

Tsakos har allerede to fartøy under bygging med samme utstyr, noe som potensielt kan bli fem fartøy totalt.

Tsakos og er et ledende gresk maritimt konglomerat. De opererer en moderne flåte på over 100 fartøy, bestående av tankskip, DP2 tankskip, LNG-skip, konteinerskip og tørrlastskip.

Leveransen fra Brunvoll består av tre opptrekkbare azimuth-thrustere, to tunnel-thrustere, samt Brunvolls Propulsion and Thruster Control system, BruCon PTC, med tre styreposisjoner.

Den samlede effekten for alle thrusterne er på omtrent 17.000 kW.

Ikke råd til å feile

Sæther understreker at kontrakter i shuttletank-markedet betyr mye for Brunvoll.

Ikke minst fordi de ikke har råd til å feile.

Sivert Olsvik Sæther.Foto: Brunvoll

– Shuttletankere har for tiden høye rater, og bøtene er høye om skipene ikke får levert i tide. Derfor er et manøvreringssystem utrolig viktig. Våre systemer skal være feilfrie, slik at vi får flere kontrakter med tilvarende giganter blant asiatiske verft og internasjonale rederier.

Han legger til at «hele verden» følger med når Brunvoll leverer.

– Vi har drøyt en 80 prosents markedsandel i shuttletank-markedet. Klart det er mange som følger med og ønsker å ta kontraktene fra oss. Det holder oss på tå hev, sier Sæther.

Han understreker at shuttletankmarkedet også har holdt seg stabilt over lang tid, selv når andre markeder har vært nede i en bølgedal.

Noe som har garantert har bidratt til å holde både omsetningen og aktiviteten oppe hos Brunvoll.

(Vilkår)
Publisert 13. August 2024, kl. 03.34Oppdatert 13. August 2024, kl. 03.34
BrunvollSamsung