Vil bruke erfaringene fra autonomi til å utvikle mer mannskapseffektive båter

For Salt Ship Design åpner prosjektet med de autonome fartøyene til Usea en rekke fremtidsmuligheter.

Johannes Eldøy i Salt Ship Design har gjort seg erfaring med autonome fartøy. Det får ringvirkninger også i andre design.
Johannes Eldøy i Salt Ship Design har gjort seg erfaring med autonome fartøy. Det får ringvirkninger også i andre design.Foto: Ketil Svendsen

– For oss er dette helt klart et veldig spennende referanseprosjekt. Det er mange som jobber med autonome fartøy nå, men Usea sitt fartøy er blant de desidert største, sier prosjektdirektør Johannes Eldøy i Salt Ship Design.

Tidlig ute

For selskapet har dette prosjektet vært mer enn et rent designoppdrag. De har bidratt med både tekniske løsninger og mer konstruksjonsrettet utvikling i det som ligger an til å bli et pionérfartøy innen autonom skipsfart.

Samtidig er Usea sitt nye fartøy en form for «dobbelt-autonomi»: I tillegg til at overflatefartøyet blir ubemannet, skal det også betjene selvgående undervannsfartøy som vil stå for kartlegging og undersøkelser på havbunnen.

– Det å få være tidlig ute med noe sånt og følge det helt til kommersialiseringsfasen er veldig spennende for oss, sier Eldøy.

Redusert bemanning

Salt Ship Design har i prosessen med Usea gjort seg erfaringer og funnet løsninger som de mener kan bidra også på andre områder enn på rent selvgående fartøy. Ett av områdene som peker seg ut, er dette:

Hvordan redusere bemanningen på andre typer fartøy der det foreløpig ikke er naturlig å tenke ubemannet.

Salt Ship Design tegner både brønnbåter og fiskefartøy.Foto: Salt Ship Design

– Vi forventer at en god del av rederiene vil være opptatt av redusert bemanningsbehov når de kommer til oss og vil ha utviklet nye fartøykonsepter. Her har vi nå opparbeidet oss god kompetanse, sier Eldøy.

Rik historie

Gjennom sine selskaper kontrollerer Sandvik-familien 62,5 prosent av Salt Ship Design. Historien om Sandvik-familien er historien om skipsdesign i to runder.

Karl Sandvik, far til Egil, startet i 1975 opp design- og skipsingeniørbedriften Vik-Sandvik, sammen med Karl Vik. I 2008 solgte Sandvik-familien bedriften til finske Wärtsilä for svimlende 1,4 milliarder kroner.

I dag er det Egil Sandvik (t.h.) som leder Salt Ship Design.Foto: Ketil Svendsen

I 2012 tok tre tidligere Wärtsilä-ansatte kontakt. De ville ha med Sandvik-familien og starte opp nytt selskap. Sandvik-familien ble sittende på halve aksjeposten i nysatsingen, med resten fordelt på gründerne og enkelte ansatte.

I 2021 hadde Salt Ship Design 164,5 millioner kroner i inntekter og et driftsresultat på nær 41,8 millioner.

(Vilkår)
Publisert 19. January 2023, kl. 07.40Oppdatert 19. January 2023, kl. 07.40
Salt Ship DesignSkipsdesignAutonomiOffshore