Fosnavågselskapet Norwegian Greentech skal levere rensesystemer for ballastvann til seks nye bulkskip på 3.800 dødvekttonn.
Avtalene omfatter en opsjon på enda åtte tilsvarende fartøy, med første fartøy av stabelen i 2025.
100 leveranser
Det er ikke første gang Wilson ser mot Hav Group-datteren i Fosnavåg.
– Vi har tidligere lever BWTS-systemet vårt til mer enn 100 Wilson-fartøy, men vi må jobbe hardt hver gang for å gjøre oss fortjent til en ny kontrakt, sier Børge Gjelseth, kommersiell direktør i Norwegian Greentech i en pressemelding.
Norwegian Greentech har utviklet en kombinert rensemetode med både UV-lys og filtre, og et kontrollsystem med mulighet for fjerntilgang. Utstyret skal produseres lokalt, og fraktes til verftet i India.
Europas største
Utstyrsleverandøren lever også renseutstyr til havbruksnæringen, med over 700 løsninger ute blant kunder.
Wilson-rederiet kontrolleres av Eidesvik-familien, som gjennom selskapet Caiano AS har en eierandel på 86,5 prosent. Da Kystens næringsliv i sommer snakket med rederiet, opererte de en flåte på 130 fartøy, og er med det Europas største på nær-bulk.
– Det er vel ti års tid siden vi hadde en tilsvarende fornyelse, selv om vi har hatt enkelte nybygg også etter dette. Strategien vår er vekst og fornyelse. Dette er i tråd med denne strategien, sa finansdirektør Stig Vangen i Wilson til Kystens Næringsliv.
Det er indiske Udupi Cochin Shipyard som skal bygge fartøyene, som altså blir 14 i tallet om planer og opsjoner tas til følge. Det åpnes også for at opsjonsfartøyene går ut over 3.800 dødvekttonn.
Gjelseth i Norwegian Greentech gjør et poeng av at løsningen er plassbesparende.
Kompakt design
– Vårt kjemikaliefrie BWTS-system har et svært kompakt design som er ideelt for trange motor- eller pumperom. Det er også svært energieffektivt og passer dermed godt på mindre lasteskip som typisk har mindre kraft tilgjengelig om bord.
De nye tilskuddene til Wilson-flåten er på sin side fleksible for ulike energibærere som hydrogen, ammoniakk, batteri og syntetisk drivstoff. I tillegg skal skrogdesign og energibærer kunne kutte utslipp med mellom 40 og 50 prosent.