Tips oss

Fosnavågselskapet Norwegian Greentech skal levere rensesystemer for ballastvann til seks nye bulkskip på 3.800 dødvekttonn.

Avtalene omfatter en opsjon på enda åtte tilsvarende fartøy, med første fartøy av stabelen i 2025.

100 leveranser

Det er ikke første gang Wilson ser mot Hav Group-datteren i Fosnavåg.

– Vi har tidligere lever BWTS-systemet vårt til mer enn 100 Wilson-fartøy, men vi må jobbe hardt hver gang for å gjøre oss fortjent til en ny kontrakt, sier Børge Gjelseth, kommersiell direktør i Norwegian Greentech i en pressemelding.

Norwegian Greentech har utviklet en kombinert rensemetode med både UV-lys og filtre, og et kontrollsystem med mulighet for fjerntilgang. Utstyret skal produseres lokalt, og fraktes til verftet i India.

Europas største

Utstyrsleverandøren lever også renseutstyr til havbruksnæringen, med over 700 løsninger ute blant kunder.

Norwegian Greentech sin NGT-BWMS-løsning for ballastrensing. Foto: NGT

Wilson-rederiet kontrolleres av Eidesvik-familien, som gjennom selskapet Caiano AS har en eierandel på 86,5 prosent. Da Kystens næringsliv i sommer snakket med rederiet, opererte de en flåte på 130 fartøy, og er med det Europas største på nær-bulk.

– Det er vel ti års tid siden vi hadde en tilsvarende fornyelse, selv om vi har hatt enkelte nybygg også etter dette. Strategien vår er vekst og fornyelse. Dette er i tråd med denne strategien, sa finansdirektør Stig Vangen i Wilson til Kystens Næringsliv.

Det er indiske Udupi Cochin Shipyard som skal bygge fartøyene, som altså blir 14 i tallet om planer og opsjoner tas til følge. Det åpnes også for at opsjonsfartøyene går ut over 3.800 dødvekttonn.

Gjelseth i Norwegian Greentech gjør et poeng av at løsningen er plassbesparende.

Kompakt design

– Vårt kjemikaliefrie BWTS-system har et svært kompakt design som er ideelt for trange motor- eller pumperom. Det er også svært energieffektivt og passer dermed godt på mindre lasteskip som typisk har mindre kraft tilgjengelig om bord.

De nye tilskuddene til Wilson-flåten er på sin side fleksible for ulike energibærere som hydrogen, ammoniakk, batteri og syntetisk drivstoff. I tillegg skal skrogdesign og energibærer kunne kutte utslipp med mellom 40 og 50 prosent.