«Tidenes dårligste timing» kostet 27 millioner. Nå er rederiet forberedt på det som kommer.

Egil Ulvan rederi gikk på en smell i fjor med et driftsresultat i minus 27 millioner ned fra 2021. Det skyldes i stor grad drivstoffprisene. Nå satser de på tidsriktige valg.

Egul Ulvan rederis «Oddrun With» sørget for å holde hjulene i gang for kundene, men påførte rederiet store utgifter.
Egul Ulvan rederis «Oddrun With» sørget for å holde hjulene i gang for kundene, men påførte rederiet store utgifter.Foto: Egul Ulvan rederi

– Det var en stund mer butikk å ligge i ro, forteller daglig leder Arild Hoff til Kystens Næringsliv.

Trondheims-rederiet Egil Ulvan rederi har lenge forsøkt å posisjonere seg mot avgiftsøkningene og utslippsregimet de er sikre på ligger foran bransjen.

De tre siste nybyggene har vært med fremtidsrettet LNG som energibærer. I fjor straffet det seg.

All time high

– Vi snakker om drivstoffkrisenes all time high, og kanskje tidenes dårligste timing. Det siste fartøyet, «Oddrun With», valgte vi å ta i bruk selv om det ikke lønnet seg. Det handler jo også om å kunne serve kundene, sier Hoff.

Det har vært medvirkende til at rederiet gikk fra et driftsresultat på 26,6 millioner kroner i 2021 til å gå nesten 400.000 kroner i minus i fjor.

Hoff og resten av det Ulvan-familieeide rederiet har likevel et nytt fartøy på planleggingsstadiet, «With Orca». Denne gang er det hydrogen som skal drive skip og rederi fremover.

I desember i fjor vant rederiet, sammen med designerne i Norwegian Ship Design, den prestisjetunge Mothership Award på Motorship's Propulsion & Future Fuels-konferansen i Hamburg for det klimavennlige konseptet.

Når 88 meter lange og 5.500 tonn tunge «With Orca» står ferdig skal det frakte stein og grus fra Vestlandet til Østlandet og korn fra Østlandet til Vestlandet, med nullutslippsløsninger på hydrogen, batteri og rotorseil.

Har ikke landet byggeverft

Egil Ulvan rederi har ansvaret for realisering og drift, med samarbeidspartnerne i Felleskjøpet Agri og Heidelberg Cement som oppdragsgiver og kunde.

– Fartøyet er til prising ved ulike verft, men vi har ikke landet på et verft per nå, sier Hoff.

Nybygget er tenkte i sjøen i slutten av 2025. Det avhenger både av når det signeres, og hvor kronen står da.

– Akkurat nå er det i tillegg krevende med valuta, bare det siste året har prisen gått opp 15 til 20 prosent. Vi er litt i tenkeboksen, sier Hoff.

Omsetningsøkning på 22 millioner kroner forklarer daglig leder med at rederiet har solgt unna to mindre fartøy. Det ligger det en uttalt plan bak.

– Vi erstatter fartøyene med større skip og med mer miljørettede båter.

Tror de vil stille sterkt

Egil Ulvan ønsker å «frakte morgendagens tonnasje med gårsdagens priser», som Hoff uttrykker det.

– Og det vil vi gjøre med den kanskje mest miljøvennlige flåten i bransjen. Det er mye gammel tonnasje som vil bli utfaset når klimakravene strammes til. Da har vi tro på at vi stiller sterkt med miljøvennlig teknologi i nybyggene.

Samtidig er drivstoffprisene langt mer normalisert nå, og det vil heve driftsresultatet i et marked som ellers leverer jevnt til omsetningen i rederiet.

– Lastemengden har ikke gått betydelig ned, verken under pandemien eller som følge av krigen i Ukraina. Mye er dyrefôr og fiskefôr, og de spiser nå like mye enten det er krig eller ikke, sier Hoff.

– Er det marked som har pekt seg negativ ut?

– Byggevarer har hatt en betydelig nedgang, men det aller meste har holdt seg jevnt.

(Copyright)
Publisert 13. June 2023, kl. 05.52Oppdatert 13. June 2023, kl. 07.59