– Både i Brasil og Guyana er det høy aktivitet som vil vedvare. Vi oppnår høyere rater og bedre marginer på prosjektene, og er svært fornøyd med driften, sier konsernsjef Mons Aase, som onsdag morgen la frem resultatet for andre kvartal.

Håpet på Trollvind

Dof økte driftsinntektene med 1 milliard kroner til 3,5 milliarder sammenlignet med andre kvartal 2022. Driftsresultatet vokste fra 850 millioner til 1,35 milliarder.

. Finansdirektør Hilde Drønen i Dof. Foto: Stig Erik Elliott

– Det er lenge siden vi har sett milliardresultat av denne typen, påpeker finansdirektør Hilde Drønen.

Til tross for den solide veksten har Dof opplevd at to havvindprosjekter de regnet på har blitt skrinlagt. Dette gjelder Trollvind-prosjektet til Equinor og prosjektet Gray Whale i Sør Korea.

– Trollvind-prosjektet hadde vi sett frem til. Samtidig er det sånn at disse to prosjektene skulle ha rundt 1200 flåtedager hver. Hadde vi vunnet begge, ville det blitt trangt i døren, sier Aase.

Tror på Korea og UK

Til tross for kostnadsspiraler på utbygging og avlyste prosjekter har han stor tro på at havvind om noen år vil bli solid butikk for Dof.

– Vi utfører allerede studier. Korea og UK peker seg etter vår mening ut som områdene der det vil bevege seg først. Våre folk forteller at de trenger nye medarbeidere på havvindprosjekter. Oppdrag som kommer fra 2027 og utover må vinnes mye før. Hywind Tampen, med hoveddelen av arbeidet i 2022 og 2023, vant vi i 2019, sier Aase.

Sikter høyere

Totalt har Dof en ordrereserve på nærmere 21 milliarder kroner. Ordreinngangen i andre kvartal var på 1,6 milliarder. Over fire milliarder er sikret for 2024.

Den positive utviklingen får Dof til å løfte prognosene for 2023.

– Vi guider nå mot et driftsresultat på 4,5 til 4,75 milliarder, sier Drønen.

Trygg på refinansiering

Tung gjeldsbyrde endte tidligere i år i konkurs for gamle Dof Asa. Den gang var gjelden på skyhøye 23 milliarder. Avtalen der kreditorer overtok selskapet som eiere i nye Dof har ført til at gjelden nå er nede i 18 milliarder.

Å betale ned gjeld er fortsatt førsteprioritet, til tross for at Dof valgte å benytte opsjoner og kjøpe to fartøy i andre kvartal.

Strategien er å ha redusert gjelden til 15 milliarder i 2025.

– Vi har kontroll på gjeldssituasjonen og er ikke bekymret for refinansieringsarbeidet vi skal gjøre i 2025, sier Drønen.

Store oljefunn

På markedssiden er det formidabel aktivitet i Brasil og Guyana som fremfor alt får Dof-ledelsen til å se lyst på fremtiden.

I Guyana er det stor leteaktivitet og kontinuerlige funn av oljefelt, med blant annet Stabroek, som vurderes til å være en av de største nye forekomstene de siste tiårene.

– I Brasil er det ute anbud for rundt 170 fartøy som skal inn i prosjekter i perioden 2024 til 2027, påpeker Aase.