– Det er første gang i virksomhetens historie at vi passerer en milliard i omsetning, ja, sier administrerende direktør Vetle J. Sverdrup i det tradisjonsrike og familieeide rederiet Buksér og Berging, der Dyvi-familien og John Nielsen er majoritetseiere.

Solid inntjening

Selskapet består i dag av administrasjon på Lysaker med 35 ansatte, samt avdelinger i Stavanger og på Fedje. Rundt 350 norske sjøfolk utgjør det bemanningsmessige tyngdepunktet i rederiet.

De siste ti årene har Buksér og Berging hatt et samlet årsresultat på drøyt én milliard kroner. I tillegg til at omsetningen i fjor passerte milliardgrensen og steg til 1,05 milliarder, nær tredoblet årsresultatet seg sammenlignet med året før.

– Det handler nok mer om at 2021 var et dårlig år. I fjor var vi der vi bør være, sier Sverdrup.

Tror på fortsatt vekst

Etter 110 års drift har Buksér og Berging i dag organisert seg med fire virksomhetsområder: Hurtigbåtsegmentet med ambulanse- og losbåter, slepe- og offshoremarkedet, marine operasjoner og havbruk.

Selv om aktiviteten i fjor var jevnt god i alle segmenter, pekte likevel ett område seg ut spesielt.

– Vi hadde mye aktivitet på olje og gass, samt havvind. Det er mye som skal bygges og vedlikeholdes innenfor tradisjonell olje- og gassvirksomhet, samtidig som vi har hatt arbeid på både tyske og britiske havvindparker. Vi bidro blant annet på installasjonen på Hywind Tampen. Den største delen av omsetningsveksten vår kom fra dette segmentet, sier Sverdrup.

Slepe- og offshoremarkedet utgjør sammen med marine operasjoner en sentral del av virksomheten i Buksér og Berging. Foto: Buksér og Berging

Han tror den galopperende kostnadsutviklingen kan komme til å legge en demper på havvindutbyggingen. Til gjengjeld forventer Buksèr og Berging god aktivitet innenfor olje og gass fremover.

– Vi forventer en økning både i utbyggings- og vedlikeholdsoppdrag, med det største trykket fra 2025 og fremover. Her skal vi være med som en sterk og kvalitetsfokusert leverandør. Vi ønsker også å øke aktivitetene våre innenfor havbruk, sier Sverdrup.

Investerer betydelig

I 2014 var Buksér og Berging det første rederiet i verden til å ta i bruk gassdrevne taubåter. Grønne investeringer står fortsatt sentralt i selskapets forretningsfilosofi.

- Vi ønsker å bidra til dekarbonisering der det er lønnsomt og der vi finner gode energieffektive løsninger. Vi får levert en nullutslipp, helektrisk taubåt mot slutten av året som blir den første i sitt slag i Nord Europa, sier Sverdrup.

BB Orca er rederiets fartøy for bekjempelse av lakselus. Foto: Buksér og Bergin

– Vi investerer totalt cirka 400 millioner i flåtefornyelse og en større offshore taubåt. De nye fartøyene representerer lavere forbruk og høy kapasitet. I tillegg er det viktig å investere i kompetanse i form av riktig personell om bord på båtene. Vi har stort fokus på kompetanseutvikling.

Kamp om hodene

Tilgang på kompetanse er noe av det Sverdrup ser på som en fremtidsutfordring i et marked der aktiviteten på rederiets kundeside er høy.

Selv om det satses mye på kompetanseutvikling, er han bekymret for rekrutteringen til bransjen.

– Det kan bli vanskelig å få tak i tilstrekkelig med norske sjøfolk. Det er mange om beinet, og behovet vil bare øke fremover. Da er det viktig å få unge til å velge denne karriereveien og tilby et arbeidsmiljø som tiltrekker seg unge talenter, sier Sverdrup.

Dette er den elektriske taubåten Buksér og Berging har i bestilling. Foto: Illustrasjon Robert Allan Ltd

Ved siden av tilgang på kompetanse er det fremfor alt kostnadsutviklingen som bekymrer.

– Den generelle kostnadsveksten knyttet til drift, personell og investeringer er krevende og ser ut til å vedvare. I tillegg kommer skatte- og avgiftsøkninger som påvirker næringslivet, sier Sverdrup.