Det sier finansdirektør Stig Vangen i det bergensbaserte tørrlastrederiet Wilson til Kystens Næringsliv.

Erstattet tapt marked

Med et driftsresultat på drøyt 1,2 milliarder kroner i 2022, opp fra 761 millioner året før, har Wilson levert tidenes konsernresultat.

Årsresultat Wilson ASA 2022

Tall i tusen euro

  • Driftsinntekter: 440 234
  • Driftsresultat: 108 820
  • Resultat før skatt: 104 506
  • Egenkapital: 218 265

Rederiet har tidligere vært åpen på at krigen i Ukraina har ført til behov for bemanningsendringer i et rederi med mange ukrainske og russiske sjøfolk.

Også markedet har blitt påvirket, men ikke verre enn at det har latt seg reparere.

– Vi har tradisjonelt hatt en del utskiping fra Baltikum. Dette er nå borte, men vi har erstattet frafallet med oppdrag fra UK og Europa, sier Vangen.

Stabilt i industrien

På fraktsiden i europeisk småbulk har det de siste årene vært et svakere marked med en relativt sett eldre flåte og lite nybygg.

Finansdirektør Stig Vangen i Wilson. Foto: Wilson

– Samtidig opplever vi at etterspørselen etter tjenester er god. Det har gitt oss et godt utgangspunkt. Som aktør innen småbulk er vi mer industripåvirket enn påvirket av råvarer, slik markedet for de større fartøyene er. Tross en ustabil situasjon har industrien produsert, og vi har kunnet frakte, påpeker Vangen.

Full effekt i 2023

I løpet av fjoråret økte Wilson flåten med totalt 20 fartøy, slik at flåten nå består av 133 skip. 112 av disse er eiermessig kontrollert.

– Disse ble overtatt i løpet av fjoråret, dermed får vi ikke full uttelling på dem før i 2023. Alle er utsolgt på kapasitet. Flere av kontraktene er også reforhandlet på et høyere nivå. Dette gjør at vi tror på et godt 2023, selv om det er en del usikkerhetsfaktorer i den globale situasjonen, sier Vangen.

I årsrapporten trekkes økte renter frem som en usikkerhetsfaktor. Renteutviklingen er et punkt selskapet er eksponert for og følger med på.

Vurderer utvidelse av flåten

Etter en lengre periode med få nybygg i flåten registrerer Wilson nå at det er en liten økning i antallet nybygg.

Selskapets vurdering er at en eldre flåte tåler økt byggeaktivitet uten at det er fare for overkapasitet som påvirker priser og markedskonjunkturer.

På spørsmål om Wilson selv har planer om å investere i nybygg, svarer Vangen slik.

– Vi vurderer situasjonen kontinuerlig, men har ikke konkrete planer akkurat nå, sett bort fra at vi har et par nybygg som prosjektskip.

Tas av børs

I forrige uke ble Wilson innvilget søknaden om å bli strøket fra Oslo Børs, 18 år etter at de gikk på børs i 2005.

Eidesvik-familien på Bømlo eier i dag rundt 86 prosent av Wilson gjennom selskapet Caiano, og har etter signalene Vangen og administrasjonen har fått ikke ønsket å redusere eierandelen.

Dette fører til at rederiet ser børsnotering som lite hensiktsmessig. Wilson ASA blir delistet fra og med 10. mail.

Verdt over 53 milliarder

I Norsk Rederiforbunds blir det trukket frem at særlig konteiner- og tørrbulkskip har hatt en betydelig økning i fraktratene i 2021 og 2022.

Det ble likevel rapportert om en liten nedgang i ratene i andre halvår i fjor. Denne analysen baserer seg imidlertid også på tall fra rederier som operer større båter med større innslag av råvarefrakt, den sektoren som kanskje har blitt sterkest rammet av krigssituasjonen i Europa.

Den norske tørrbulkflåten er stipulert til å ha en samlet markedsverdi på drøyt fem milliarder amerikanske dollar, tilsvarende drøyt 53 milliarder norske kroner.