Investeringer på 150 millioner og Europas største skipskran skal skape ytterligere vekst

– De siste tre årene har vi gått fra å være et relativt ukjent verft til å vokse oss store og anerkjente blant langt flere kunder, sier Sveinung Vestbø fornøyd.

Daglig leder Sveinung Vestbø i Bømlo skipsservice.
Daglig leder Sveinung Vestbø i Bømlo skipsservice.Foto: Bømlo skipsservice

Daglig leder i Bømlo skipsservice er tydelig stolt når han oppsummerer den store satsingen han og resten av de verftsansatte har gjennomført i det som samtidig har vært urolige tider.

I 2019 sysselsatte verftet som ligger strategisk plassert mellom Bergen i nord og Stavanger i sør 28 mennesker. I dag teller daglig leder opp 53 ansatte og en doblet omsetning siden den gang.

Alle disipliner

– Nå har vi alle fagdisipliner, egen motoravdeling som reiser verden rundt og store arealer både ved kai og på land, ramser han opp overfor Kystens næringsliv.

Det Vestbø tror er Europas største travel lift – en selvgående båtheis – er kanskje den aller største investeringen det ekspanderende service- og reparasjonsverftet Bømlo skipsservice har gjort.

Totalt har selskapet bruk 150 millioner kroner på ulike tiltak og utstyr som renseutstyr og kran.

– Ingen løfter så mye som oss.

Det var imidlertid 2021 som løftet selskapet aller best. I 2020 lå omsetningen på 79 millioner kroner, fulgt av rekordåret 2021 med hele 129 millioner kroner.

I fjor lå tilsvarende tall på 114 millioner kroner, med et resultat før skatt på -5,5 millioner kroner. Resultatet for 2021 lå 6,2 millioner kroner i pluss.

Stabil omsetning

Vestbø minner om at de historiske tallene viser et selskap som har evnet å få kontroll på ordreinngangen.

– Vi har klart å stabilisere inntektene på godt over 100 millioner kroner. Frem til 2019 lå vi på mellom 50 og 60 millioner kroner. Akkurat nå har vi aktivitet både inne og ute, med maling, service, klassing, ombygging og andre oppgaver.

I forrige uke var det full rulle langs og på totalt 170 meter med kai, med stadig flere båter på vei. Antall løft med den nye kranen har passert 30 siden april, forteller Vestbø.

Den nye kranen gir i tillegg langt kortere vei til fagfolk enn en tilsvarende tørrdokk ville gjort.

– Kommer du inn med skade, skal vi ha deg opp innen 24 timer.

Lokal verdikjede

Aktiviteten knytter seg også til det lokale verdikjedesamarbeidet i Bømlafjorden maritime senter, som sikrer lokal aktivitet mellom verft og maritim industri.

– Det gir rask tilgang på kompetanse, lokal verdikjede og for kunden fordelen med ett kontaktpunkt for oppdrag.

At omsetningen i fjor ikke nådde høydene fra 2021, har en sammensatt forklaring.

– Krig og problemer med leveranser har påvirket, også for når vi kunne sette den nye kranen i drift. Samtidig har grunnrenteskatten gitt en viss ordretørke, og vi har i tillegg tapt penger hos en kunde som var uheldig og gikk fyken.

Nå gleder Vestbø og resten av staben seg til å rette oppmerksomheten mot det de gjør best.

– Det siste året har vi måtte samkjøre produksjonen med stor anleggsvirksomhet etter alle investeringene.

Bømlo skipsservice hadde over 700.000 utestående hos Stranda Prolog da pumpeprodusenten gikk over ende i september i fjor.

Kravene beløp seg totalt til 250 millioner kroner, mens salg av eiendeler ga rundt 20 millioner kroner. Oppdretterne i Salmar sitt krav alene beløp seg til 120 millioner kroner.

Da er det godt med en solid eier i ryggen, forteller daglig leder.

– Ikke det at de ikke stiller krav. Det skal de, og det setter vi pris på.

Han understreker likevel at de store investeringene i utstyr og arealutnyttelse ikke hadde vært mulig i så stor grad uten at eieren Eidesvik Invest hadde trukket i samme retning.

Bømlo skipsservice er heleid av investeringsselskapet, der familien bak børsnoterte Eidesvik Offshore deler eierskap.

Flere bein, mindre konsekvenser

Samtidig har investeringene gitt flere bein å stå på, i flere markeder.

– Akkurat dét gjør at konsekvensene ikke er blitt store.

Kranen, som takler 1000 tonn i vertikalt løft, vitner også om skiftende tider både i verftsbransjen og i verden rundt. Landemerket skulle stått klart i august i fjor, men det var først i slutten av mars at den endelig kunne bli tatt i bruk.

Akkurat nå er kranen i det daglig leder kaller en innkjøringsfase, selv om aktivitetsnivået kanskje sier noe annet.

– Ikke teknisk, men for kundene våre. Mange ønsker å se den i bruk, og flere har testet den ut på mindre fartøy.

Kranen gjør at verftet ikke bare ser seg om etter kunder med større fartøy og reparasjonsbehov, men også for prefabrikkering av store objekter.

– Havvind og offshore?

– Det er for all del muligheter som åpner seg, ja.

Miljøtiltak

Investeringene på landsiden omfatter ikke bare kran og areal, men også det daglig leder kaller «et svært miljøbevisst verft».

– Om vi ikke er helt selvforsynt, så henter vi strøm fra 1600 kvadratmeter med solceller. I tillegg kan vi tilby kundene landstrøm og full rens av alt avfall, maling og ballastvann.

Den grønne satsingen strekker seg også til retrohybridifisering, et felt verftet tok et steg inn i allerede i 2021.

– Der har vi samarbeid med flere aktører, og med ulike rammeavtaler med blant annet verft opp langs Mørekysten.

(Copyright)
Publisert 17. August 2023, kl. 03.31Oppdatert 17. August 2023, kl. 03.31
Bømlo SkipsserviceResultatVerft