Det er advokat Jan Vablum i Simonsen Vogt Wiig som representerer boet i søksmålet mot tidligere Kleven-styreleder Tomislav Debeljak. Debeljak saksøkes personlig for styreansvar etter konkursen.

Saken er berammet i Hordaland tingrett 8. november.

På Sunnmøre sitter blant annet Hareid Elektro, med sitt underselskap HG Teknikk, og følger spent med når rettssaken starter.

– Om vi får pengene våre, hadde det selvsagt vært veldig positivt, sier daglig leder i HG Teknikk, Tor Marthin Sørli.

Etter det Kystens Næringsliv erfarer håper HG Teknikk å få tilbake drøyt et tosifret millionbeløp - drøyt 20 millioner kroner.

441 rammet av konkursen

Kleven verft gikk konkurs sommeren 2020 da bankene trakk all finansiering. Bekymringen var stor etter at arbeidet på verftet var i ferd med å stoppe opp.

Ferdigstillelsen av MS Fridtjof Nansen for Hurtigruten var blant de siste store oppdragene på Kleven verft før konkursen. Foto: Fartein Rudjord

Dette angivelig grunnet at arbeidende selskaper trakk seg ut etter manglende betaling fra vertsledelsen.

441 ansatte ble rammet av konkursen i Kleven verft og datterselskapene Kleven Maritime Contracting og Kleven Maritime Technology.

Bakgrunnen for rettssaken er følgende påstand fra konkursboets representanter:

Kleven-styreformann Tomislav Debeljak, representant for kroatiske DIV Group som kjøpte Kleven Verft av Hurtigruten for en ukjent sum, kunne unngått konkursen «dersom styreleder og aksjonær hadde opptrådt adekvat og lojalt» opp mot gjeldende kontrakter, som bostyrer Bjørn Åge Hamre skrev i sin beretning til domstolen.

Har tatt lang tid

Bobestyrer Hamre fra advokatselskapet Simonsen Vogt Wiig skriver videre i samme rapport fra konkursen:

Advokat Jan Vablum fra Simonsen Vogt Wiig representerer boet i rettssaken mot DIV Group. Foto: Simonsen Vogt Wiig

«Vi konkluderer med at Tomislav Debeljak sin rolle som styreleder og representant for eier DIV Group har påført selskapet og dets kreditorer for betydelige tapt. Boet konkluderer med at det kan være grunnlag for erstatningskrav mot styreleder og eierselskap.»

To år senere har kollegene til bobestyreren tatt saken videre. Kreditorene håper nå på at de omsider kan få betalt for jobbene de gjorde på PSV-skipet Atlantic, som ble avbrutt i 2019.

DIV Group, som fikk inn Debeljak som styreleder, er en av de største industrikonsernet i Kroatia, og eier blant annet landets største skipsverft, Brodosplit.

Det er i utgangspunktet satt av sju dager til rettssaken. Debeljak representeres av advokat Mari Elisabeth Wetlesen fra revisorselskapet Deloitte.

Ingen av advokatene ønsker å kommentere saken før den kommer opp for domstolen.

Etter det Kystens Næringsliv erfarer er det ikke særlig aktuelt å komme til forlik i forkant av rettssaken.

En krevende situasjon

Tor Marthin Sørli, daglig leder HG Teknikk AS, er glad for at saken endelig kommer opp i rettssystemet.

Tor Marthin Sørli daglig leder HG Teknikk. Foto: HG Teknikk

Han forteller at hele saken har vært en belastning for selskapet.

– HG Teknikk AS hadde flere prosjekter for verftet. Våren 2020 stoppet betalingene fra verftet opp, og vi fikk ikke betaling i henhold til inngåtte kontrakter. Verftet kom etter hvert med forespørsel om reforhandling av kontrakter, som vi ikke kunne imøtekomme. Den finansielle situasjonen ble svært krevende da vi skulle ha flere titalls arbeidere på prosjektet og hadde kjøpt inn mye materiell. Underleverandører skulle også ha betaling, samtidig som betaling fra verftet uteble, sier Sørli.

Forsiktig optimist

HG Teknikk-sjefen forteller at selskapet etter hvert ble nødt til å stoppe sine leveranser til verftet.

– Vi greide oss gjennom den krevende situasjonen. Selv om vi helst skulle hatt pengene i 2020, vil det selvsagt være svært positivt for selskapet vårt om vi nå skulle få et større beløp nå.

Han er ikke overbevist om at pengene kommer på konto med det første.

– Basert på vår oppfatning av saken har vi for så vidt god tro på at boet skal kunne vinne fram med søksmålet. Kanskje blir det en utfordring med å kreve inn pengene fra styremedlemmer i Kroatia, dersom styreassurandør ikke må betale ut hele kravet, sier Sørli.

Men han legger til:

– Vi er forsiktige optimister og ser fram til rettssaken i november.

Kleven verft, nå Green Yard Kleven. Foto: Tor Erik Kvalsvik

Dype familierøtter

Verftsvirksomheten i Kleven har røtter tilbake til 1939, da Marius Kleven startet smie under navnet M. Kleven Mekaniske Verksted. I 1961 fikk verftet det første nybyggoppdraget.

Marius sine fire sønner Asbjørn, John, Magnar og Arthur begynte alle på verftet og overtok virksomheten etter farens død.

Kleven kjøpte i 1989 Ankerløkken verft i Florø og Førde.

Etter flere tøffe år gikk en investorgruppe med Petter Stordalen, Hurtigruten og britiske TDR i 2017 inn med 300 millioner kroner i verftet. Problemene fortsatte imidlertid, og i 2018 overtok Hurtigruten 100 prosent av Kleven.

Da hurtigruten hadde fått overlevert to ekspedisjonsskip fra Kleven, ville de ut av verftet.

Ansatte overtok

Kleven Marine Contracting, som hovedsakelig leverte bemanningstjenester til verftet, ble kjøpt opp av industrikonsernet Langset-gruppen. Samtlige 225 ansatte i selskapet ble tilbudt jobb videre etter oppkjøpet.

Etter enighet med bostyret og verftets banker overtok de ansatte det siste datterselskapet Kleven Maritime Technology.

Green Yard Group kjøpte verftsvirksomheten, som nå drives under navnet Green Yard Kleven. Dette selskapet har ikke har noe med denne saken å gjøre.