Nær tidenes beste resultat til tross for usikkerheten rundt grunnrenteskatt

Et knallsterkt resultat i 2022 til tross: Daglig leder Bjørn Magne Aas i Aas Mek. Verksted er klar på at grunnrenteskatten gir negative ringvirkninger.

Aas Mek og daglig leder Bjørn-Magne Aas hadde et godt 2022.
Aas Mek og daglig leder Bjørn-Magne Aas hadde et godt 2022.Foto: Aas Mek. Verksted

– Alle som jobber opp mot oppdrett har merket dette meget godt. Nye ufullstendige regler som blir presentert i et markedet vil alltid få konsekvenser, sier Aas til Kystens Næringsliv.

Daglig leder Bjørn Magne Aas i Aas Mek. Verksted.Foto: Privat

Har tjent en halv milliard

Forslaget om grunnrenteskatt ble presentert på høsten i fjor og rakk dermed i liten grad å påvirke resultatet til verftet som er spesialist på utvikling og bygging av brønnbåter.

I fjor omsatte Aas Mek for 1,03 milliarder kroner, ørlite ned fra rekordåret 2021, da inntektene endte på 1,041 milliarder.

Driftsresultat på 102,7 millioner var også svært nær 2021-rekorden på 104,2 millioner.

De siste ti årene har verftet totalt tjent en halv milliard kroner og bygget seg opp en egenkapital på i underkant av 180 millioner.

Familievirksomheten Aas Mek eies og drives i dag av tredje og fjerde generasjon. Grunnlegger Johan R. Aas bygget sin første båt som 15-åring. I 1911 etablerte han J.R. Aas Baadbyggeri og la grunnlaget for dagens Aas Mek.

Bjørn Magne Aas overtok i 2021 jobben som daglig leder i selskapet etter at faren Halvard hadde hatt jobben i 40 år.

Gjennom selskapet Maritime Holding AS eier Aas-familien 100 prosent av skipsverftet.

Brønnbåtspesialist

Aas Mek er én av de virkelige brønnbåtspesialistene i det norsk verftsmarkedet. I mars i år leverte Aas det 36. nybygget til rederiet Sølvtrans. Denne oppdragsrekken ble sluttført i løpet av 25 år.

«Ronja Aurora» ble nybygg nummer 36 fra Aas Mek til Sølvtrans.Foto: Aas Mek. Verksted

Brønnbåt Nord Lofoten, Færøy, Hordalaks, Nova Sea Service og Bømlo Brønnbåtservice er noen av de andre rederiene som de siste årene har valgt Aas Mek som leverandør av nybygg.

– Nå har vi nybygg ut første kvartal neste år, og vi jobber tett med kunder om nye prosjekter, sier Bjørn Magne Aas.

Til Intrafish sier gründer og styreleder Roger Halsebakk i Sølvtrans at galopperende kostnadsutvikling har satt en effektiv stopper for mange nybyggsplaner blant brønnbåtrederiene.

– Etter krigen brøt ut i Ukraina, har vi ikke kontrahert flere.

Ser lys i tunnelen

En del andre skipsverft mener at det er ting på gang når det gjelder investeringslysten i havbruksmarkedet.

Paul Ingvar Dekkerhus, administrerende direktør ved Moen verft, mener at ting kan være i ferd med å lysne. De opplevde at grunnrenteskatten satte mange oppdrag på vent.

– En del er kanskje på vei ned fra gjerdet, sier Dekkerhus.
Administrerende direktør Tor Leif Mongstad ved Havyard LeirvikFoto: Ketil Svendsen

Moen har imidlertid mest erfaring med arbeidsbåter og ombyggingsoppdrag.

Administrerende direktør Tor Leif Mongstad ved Havyard Leirvik sier at det nå kommer flere forespørsler på nybygg, også fra brønnbåtrederier.

– Det er gledelig. Hva som er reelt er imidlertid ikke godt å vite, det kan være at de bare sjekker priser, påpeker Monstad.

Kontroll på produksjon

Uavhengig av tilgangen på nye oppdrag er Bjørn Magne Aas opptatt av at Aas Mek må jobbe hardt med den daglige driften og levere optimalt for å lykkes.

Dette mener han er noe av oppskriften bak det verftet har prestert de siste årene.

– God kontroll på produksjonen og eget design mener vi er nøkkelen til et stabilt resultat, sier Aas.

(Vilkår)
Publisert 4. August 2023, kl. 03.32Oppdatert 4. August 2023, kl. 06.43
Aas MekSkipsverftØkonomiÅrsresultat