Elleve nye forsknings- og innovasjonsprosjekter får til sammen 623 millioner kroner gjennom ordningen Grønn plattform, for å utvikle klima- og miljøvennlige løsninger i næringslivet.

Det fremgår av en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet.

Prosjektene som får støtte skal blant annet bidra til sirkulærøkonomi i havbruksnæringen og reduserte klimautslipp i bygg- og anleggsbransjen.

– Fremtiden for det norske næringslivet er lovende – og den er grønn. Denne tildelingen er en betydelig investering i utvikling av sirkulærøkonomi og bærekraftige løsninger som vil gi viktige bidrag til regjeringens mål for grønn omstilling og næringsvekst, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Næringsminister Jan Christian Vestre, deler ut 623 millioner kroner til grønne prosjekter i næringslivet. Foto: Mikaela Berg

Hensikten med Grønn plattform er å utvikle et bærekraftig næringsliv som tar vare på klima og miljø og skaper økonomiske verdier. Satsingen finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet, og deles ut av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva i fellesskap.

– Grønn plattform skal løse konkrete utfordringer, akselerere grønn omstilling i næringslivet og legge til rette for nye grønne verdikjeder. Nå setter vi fart for at næringslivets investeringer i forskning og utvikling skal øke til to prosent av BNP innen 2030, sier Vestre.

Ny batteriverdikjede

Av totalt 44 søknader fra bedrifter og forskningsinstitutter fra hele landet, vant Kongsberg Klyngens søknad «Norwegian Battery Packing Network», utviklet sammen med blant annet ZEM, Nordic Batteries.

Kongsberg Klyngen er en industridrevet kompetanseklynge som består av en rekke klyngepartnere fra flere industrier. Klyngen har medlemmer over hele Norge. Kongsberg Innovasjon fasiliteter klyngens aktiviteter.

Klyngen skal nå utvikle en ny nasjonal batteriverdikjede for internasjonale markeder, og hovedprosjektets mål er å sikre at Norge tar en posisjon i den globale batteriverdikjeden. Det er også ambisjoner om å bidra til høyere omstillingstakt i det grønne skiftet for Norge.

Samarbeidet med Manufacturing Technology Norwegian Catapult, Siemens Digital og Intek Engineering gjør at Kongsberg blir en del av et nasjonalt test- og kompetansesenter hvor norske aktører får muligheten til å teste og utvikle batteriteknologi basert på fulldigitalisert produktutvikling og produksjon.

Prosjektet ble tildelt 52 millioner kroner, og har en totalkostnad på rundt 100 millioner kroner.

Hydrogenlagring

Prosjektet som har fått mest i støtte, 75,95 millioner kroner, skal utvikle et system for lagring av komprimert hydrogen under vann. Dette skal gi mulighet for en tryggere og mer økonomisk lagring av store mengder hydrogenbasert energi.

Det skal også bidra til å utvikle en konkurransedyktig norsk leverandørkjede, som er i stand til å møte behovene i et raskt voksende globalt hydrogenmarked, ifølge tildelingen.

Prosjektet har en totalsum på om lag 179 millioner kroner kroner, og det er Technip Norge som er prosjektansvarlig. Technip Norge leverer subsea-prosjekter, og er et norsk datterselskap av det børsnotert industriselskapet, TechnipFMC.

Sirkulærøkonomi i havbruk

Ett av prosjektene som får støtte skal bidra til sirkulærøkonomi i havbruksnæringen og ledes av Trondheims-baserte Scale Aquaculture. De har med seg syv andre partnere, inkludert bedriftene Hallingplast og Sinkaberghansen og forskningsinstitusjonene Norner Research og Sintef Ocean.

Målet med prosjektet er å utvikle løsninger for å gjenbruke, reparere og forlenge levetiden til plast fra oppdrettsutstyr, og bruke resirkulert materiale i nye produkter.

Prosjektet har et totalbudsjett på 104 millioner kroner, hvor 70 millioner kommer fra Grønn plattform.

Norges fiskeri- og havminister, Bjørnar Skjæran. Foto: Mikaela Berg

– Nye, klimavennlige råvarer fra havet er en viktig del av det grønne skiftet, og tare er en fremtidsnæring for Norge. Det er svært gledelig at næringslivet leder an i å finne nye bruksområder for denne råvaren, ikke minst innen bærekraftig fôr, som er et viktig satsingsområde for regjeringen, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

Et annet prosjekt, ledet av Sintef Ocean, skal utvikle nye, klimavennlige produkter fra tare innen fire kategorier: Mat, dyrefôr, bionedbrytbar plasterstatning og gjødsel/biokull.

Blant de 13 prosjektpartnerne er Seaweed Solutions, B'Zeos og Miko Innovation de største næringslivspartnerne.

Prosjektet får 42 millioner kroner fra Grønn plattform, og har et totalbudsjett på 50 millioner.

Grønn plattform - prosjektdeltakere:

De elleve prosjektdeltakerne får til sammen 623 millioner kroner, men bidrar også egenandeler, slik at totalbudsjettet for prosjektene er over en milliard kroner.

Havbunnsmineraler - Akselererer energiomstillingen

  • Tildelt beløp: 70,8 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 139 millioner kroner
  • Prosjektet sin ambisjon er å etablere grunnlaget for en helhetlig verdikjede for å utvinne og utnytte havbunnsmineraler som blant annet er nødvendig i energiomstillingen. Målet er at prosessen skal ha en 80 prosent reduksjon av miljøfotavtrykk sammenlignet med dagens landbaserte gruvedrift.
  • Prosjektansvarlig: Adepth Minerals.

Neste generasjon overvåkning og kontroll i distribusjonsnettet

  • Tildelt beløp: 56,8 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 126 millioner kroner
  • Prosjektet sin ambisjon er å akselerere digitaliseringen av det elektriske nettet for å bidra til raskere og mer kostnadseffektiv elektrifisering og dekarbonisering av samfunnet. En slik digitalisering vil legge til rette for elektrifisering av sektorer som transport og industri, samt forbedre integrering av fornybare energiressurser i distribusjonsnettet.
  • Prosjektansvarlig: Heimdall Power

Sea Zero

  • Tildelt beløp: 67,35 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 123 millioner kroner
  • Prosjektet hovedmål er å muliggjøre bærekraftig person- og godstransport langs kysten gjennom å utvikle og demonstrere nullutslippsskip for Hurtigruten innen 2030. Prosjektet inkluderer blant annet utvikling av energieffektivt design for utslippsfrie store skip, utslippsfrie energiløsninger og optimering av rutemønster og ladeinfrastruktur.
  • Prosjektansvarlig: Hurtigruten Norway

Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging

  • Tildelt beløp: 68,5 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 123 millioner kroner
  • Prosjektet sin ambisjon er å utvikle ny, bærekraftig teknologi og kompetanse som bidrar til at Nye Veier når målet om å redusere klimagassutslipp i byggefasen av veiprosjekter med 50 % innen 2030. Prosjektdeltakerne skal blant annet teste ut nye og mer miljøvennlige asfaltdekker, samt nye materialer og løsninger for mer klima- og miljøvennlige tunneler.
  • Prosjektansvarlig: Nye veier

Sirkulære løsninger for havbruksnæringen

  • Tildelt beløp: 69,7 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 104 millioner kroner
  • Prosjektet sin ambisjon er å etablere og implementere bærekraftige sirkulære verdikjeder for plast fra utrangert oppdrettsutstyr gjennom gjenbruk, reparasjon, levetidsforlengelse, samt bruk av resirkulert materiale i nye produkter. Hensikten er å optimalisere ressursbruken og redusere miljø- og klimaavtrykket fra havbruk, med en visjon om «zero plastic waste by 2030».
  • Prosjektansvarlig: Scale Aquaculture

Grønn forvaltning av konstruksjoner for infrastruktur

  • Tildelt beløp: 33,6 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 64 millioner kroner
  • Prosjektet sin ambisjon er å utvikle en modell for forvaltning, drift og vedlikehold av betongkonstruksjoner for infrastruktur, hvor fokuset endres fra å rive og bygge nytt til heller å øke brukstiden for eksisterende konstruksjoner. Målet er at næring og samfunn skal spare minst 100 milliarder kroner og redusere det nasjonale klimagassutslippet med minst 10 000 tonn i nærmeste tiårsperiode, gjennom å forlenge brukstiden for de eksisterende konstruksjonene.
  • Prosjektansvarlig: Sintef

New products from cultivated seaweed for blue-green value-chains

  • Tildelt beløp: 41,7 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 50 millioner kroner
  • Prosjektet skal utvikle nye produkter av tare, basert på klimavennlige verdikjeder, på fire markedsområder: Matingredienser, dyrefôr, bionedbrytbare plasterstatninger og gjødsel/biokull.
  • Prosjektansvarlig: Sintef Ocean

Bio4Metal - Utvikling av High Performance Biokarbon til produksjon av manganlegeringer

  • Tildelt beløp: 39,76 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 49 millioner kroner
  • Prosjektet skal optimere og oppskalere prosessen for produksjon av biokarbon, basert på bærekraftig biomasse som hogstavfall, avfallstrevirke og biprodukter. I tillegg skal de verifisere materialets egnethet som reduksjonsmiddel i produksjon av manganlegeringer, noe som kan bidra til en grønn omstilling med vesentlig reduksjon i klimagassutslipp i norsk metallurgisk industri.
  • Prosjektansvarlig: Standard Bio

Undervannslagring av hydrogen til industri og havner

  • Tildelt beløp: 75,95 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 179 millioner kroner
  • Prosjektet skal utvikle et sikkert og robust system for lagring av komprimert hydrogen under vann, noe som gir mulighet for tryggere og mer økonomisk lagring av store mengder hydrogenbasert energi, tett opp til forbrukerne. Dette skal også bidra til å utvikle en konkurransedyktig norsk leverandørkjede som er i stand til å møte behovene i et raskt voksende globalt hydrogenmarked.
  • Prosjektansvarlig: Technip Norge

Ocean Charger - maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring

  • Tildelt beløp: 38,3 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 77 millioner kroner
  • Prosjektets hovedmål er å utvikle og demonstrere en offshore ladeløsning for batteridrevne skip, samt å beskrive oppskalering og kommersialisering av løsninger for utslippsfrie fartøysoperasjoner i havvindparker. Dette vil bidra til å akselerere grønn omstilling i maritim sektor.
  • Prosjektansvarlig: Vard Design

Ammoniakk som hydrogenvektor til energimarkedet

  • Tildelt beløp: 58,85 millioner kroner
  • Prosjektkostnad: 113 millioner kroner
  • Hovedmålet med prosjektet er å muliggjøre effektiv distribusjon av grønt hydrogen produsert i regioner med overskudd av fornybar kraft og transport i form av ammoniakk. Ammoniakken kan deretter splittes tilbake til hydrogen i regioner med underskudd av grønn energi. Utviklingen av en ammoniakksplitter er del av prosjektet.
  • Prosjektansvarlig: Wärtsilä Gas Solutions Norway
Kilde: regjeringen.no