Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS, fikk redusert flåten med åtte skip i mars måned – nøyaktig samme antall slettinger som mars i fjor.

Det viser den månedlige oversikten over NIS-flåten fra Skipsregisteret.

– Flere skip er meldt både for sletting og innføring i registeret, og flåtens videre utvikling er dermed usikker, informerer Skipsregisteret.

Antall slettinger var færre enn i årets to første måneder.

Åtte slettinger

Tre av de åtte skipene som forlot NIS-flåten i mars flagget til Marshalløyene.

To skip ble overført til NOR-registeret, mens tre skip flagget til Liberia, Tyskland og Danmark.

Bergen-investorene Johan Odvar Odfjell og Trond Mohn solgte i januar fem produkttankere for totalt 160 millioner dollar.

I mars ble tre av fartøyene, som har vært drevet av Odfjell siden de ble overtatt fra verftene for rundt ti år siden, overført til nye eiere. Dermed flagget tre av skipene fra Bergen til Marshalløyene i mars.

Odfjells «Jo Rowan» ble solgt til det danske rederiet Torm i januar. Foto: Tankers

Odfjells «Jo Rowan» og «Jo Pinari» ble solgt til det danske rederiet Torm for 69,2 millioner dollar. Det førstnevnte skipet fikk Odfjell levert fra New Times-verftet i Kina, mens det sistnevnte er koreansk-bygd.

Samtidig har Nyhill Shipping i Bergen, som eies av Trond Mohns Meteva, solgt søsterskipene «Jo Provel» og «Jo Redwood».

Salgene ble gjennomført etter en periode med sterke fraktrater for spesialtankskip, som transporterer raffinerte oljeprodukter. Ved årsskiftet seilte slike skip inn over 50.000 dollar dagen.

719 skip

NIS-flåten ble tilført seks nye skip i mars måned. Det er dobbelt så mange som i februar, men halvparten så mange som i mars 2022.

- Vi ser positivt på utviklingen i tiden fremover, og mener det er all grunn til optimisme, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Nilsen i Sjøfartsdirektoratet.

NIS-flåten besto dermed ved inngangen til april av totalt 719 skip.

Det utgjør en samlet tonnasje på 17 millioner bruttotonn. Tonnasje, som er en måleverdi for størrelsen på et skip, har siden årsskiftet blitt redusert, og er tilbake til 2019-nivå.

To av de nyregistrerte skipene ble overført fra Panama, mens Bahamas, UK, Italia, og Norsk Ordinært Skipsregistret bidro med et skip hver.

– Det blir spennende å se hvilken retning utviklingen dreier i fremover, sier Nilsen i Sjøfartsdirektoratet og legger til:

– Både Wallenius Wilhelmsen og Höegh har jo gått ut og fortalt at de flagger flere skip hjem, og vi håper at det, sammen med andre registreringer, vil endre de siste måneders trend, sier hun.

Wallenius Wilhelmsen flagget for første gang i moderne tid seilende skip hjem. Enn så lenge seiler 16 skip med norsk flagg i hekken – rederiet har totalt 126 skip i sin flåte.

Skipsregisteret

Skipsregisteret omfatter Norsk internasjonalt skipsregister, NIS, og det nasjonale registeret, Norsk ordinært skipsregister, Nor.

Norske fartøy på 15 meter og mer må registreres i Nor. Norske rederier som opererer internasjonalt, kan registrere fartøy i NIS, som er et alternativ dersom man ikke velger et «bekvemmelighetsflagg».

NIS er kategorisert som en av verdens tre beste flaggstater, ifølge Paris MoU.

NIS og Nor driftes av Sjøfartsdirektoratet. Som flaggstat stiller Sjøfartsdirektoratet en rekke krav til sikkerhet og drift, både kvalifikasjoner og sertifikater for mannskap og teknisk standard på skip.

Største flåten

Det internasjonale bilfraktrederiet Höegh Autoliners, har hverken havneanløp eller operasjoner i Norge, men flåten på over 40 skip seiler likevel med norsk flagg.

I mars flagget skipet Hoegh Berlin fra Bahamas, hjem til Norge.

– Det viktigste argumentet for valg av flagg, er derfor profesjonaliteten og konkurransedyktigheten til Sjøfartsdirektoratet og NIS-registeret, har administrerende direktør Andreas Enger i Höegh Autoliners, tidligere uttalt til Kystens Næringsliv.

Det børsnoterte kjemikalietankrederiet og tankterminalselskapet Odfjell flagget hjem tankeren Bow Endeavor. Skipet fra 2011 tilhørte tidligere Panama.

Odfjell har en flåte på rundt 70 skip som opereres både globalt og regionalt, og endte med et årsresultat på 141,6 millioner dollar i 2022, mot minus 32,3 millioner dollar året før.

Odfjells tanker Bow Endeavor ble i mars en del av den norske flaggstat. Foto: Odfjell

Rekordår i fjor

NIS-flåten har økt jevnt siden 2014, og de siste fem årene har nærmere 200 skip flagget hjem.

Ved utgangen av 2022 var det 735 registrerte skip i NIS, som gjør fjoråret til et rekordår siden oppstarten.

– Hele fjorårets vekst er tapt, og det er dårlig nytt for den norske flåten, uttalte Nilsen til Kystens Næringsliv tidligere i år.

Selv om det har vært overvekt av slettinger fra registeret i år, skal det være flere pågående prosesser for å flagge hjem.

I Rederiforbundets medlemsundersøkelse fra 2022, vurderte rederiene å flagge hjem 49 skip til enten NOR- eller NIS-registeret.