Norsk skipsdesigner utvikler havvind-fartøy for det amerikansk markedet
Hav Design blir første europeiske skipsdesigner som utvikler havvind-fartøy for det amerikanske markedet.
Crest, som er et amerikansk felleseid selskap av Crowley og Esvagt, har valgt Hav Design til å utvikle et nytt havvind servicefartøy (SOV).
Det fremgår av en pressemelding mandag.
Fartøyet skal anvendes på Coastal Virigina Offshore Wind-prosjektet.
– Kontrakten er et gjennombrudd i USA for Hav Design, som blir den første europeiske skipsdesigneren som utvikler en SOV for det amerikanske markedet, sier Gisle Vinjevoll Thrane, salgsdirektør i HAV Design.
Hav Design er et datterselskap av Hav Group som er notert på Euronext Growth Oslo, og har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre.
Det nybygde hybridfartøyet vil være av HAV 833 SOV-design, og skal bygges av Fincantieri Bay Shipbuilding som holder til i Sturgeon Bay, Wisconsin, opplyser Hav.
Kontrakten er inngått med Fincantieri Bay Shipbuilding. Hav Design opplyser til Kystens Næringsliv at selskapet ikke vil oppgi verdien på kontrakten.
Nytt marked
USA har satt som mål å installere 30 gigawatt med havvind innen 2030. Ifølge klassifiseringsselskapet American Bureau of Shipping (ABS) og andre bransjeeksperter vil denne utbyggingen kreve mer enn 100 amerikanske fartøy.
– Vi har designet og utviklet mange SOV-er for bruk i krevende offshoremiljø, men dette er første gang vi designer et fartøy for det amerikanske markedet. Vi vet godt hvilke driftsfordeler som skipsdesignet vårt byr på, så vi tror denne kontrakten kan åpne døren for ytterligere designarbeid i USA, sier Thrane.
Det ABS-klassifiserte fartøyet vil være 88 meter lang og 17.6 meter bred. Skipet har plass til et mannskap på 20 samt 60 havvindspesialister.
Fartøyet skal seile under amerikansk flagg og etter planen være i drift i 2026.
Leverandør
ESVAGT er en dedikert leverandør av sikkerhet og operativ støtte til havs, og en markedsleder innen havvindløsninger. Selskapet har en flåte på mer enn 40 fartøy og omtrent 1 200 ansatte til havs og på land. Selskapet er anerkjent som markedsleder og største operatør av SOV-er i Europa.
Om Hav Design
HAV Design er en norsk aktør innen skipsdesign med nullutslippsambisjoner. Med en merittliste bestående av 120 fartøysdesign, bransjeledende kompetanse og virtuelle designverktøy, kan Hav Design utvikle bærekraftige løsninger som er i stand til å imøtekomme fremtidens miljø- og kommersielle krav.
– Dette er den tolvte SOV-en som ESVAGT utvikler sammen med Hav Design. Vi er godt kjent med utfordringen med å frakte personell trygt fra fartøyene til havvindturbinene, og det lange samarbeidet vårt med Hav Design er del av dette kompetansegrunnlaget, sier Kristian Ole Jakobsen, visekonsernsjef i Esvagt.
Satser på havvind
Amerikanske Crowley og det danske rederiet Esvagt har etablert et felles foretak for å bygge opp tilgjengelige fartøy i tråd med den amerikanske Jones Act, for å bistå det raskt voksende amerikanske havvindmarkedet, ifølge meldingen.
I tråd med kravene til Jones Act vil Crest eie fartøyet, Crowley skal drive det med amerikanske sjømenn, mens ESVAGT skal bidra med teknisk rådgivning på design, bygging og driften av fartøyene basert på selskapets utstrakte erfaring med fartøystypen.
– Vi har designet flere fartøy, inkludert SOV-er, for ESVAGT i Europa. De er svært godt kjent med HAV 823 SOV-designet og driftsfordelene til skipet. Vi ser frem til å samarbeide med dem i USA også, legger Vinjevoll Thrane til.
Når skipet er ferdigbygd skal det gå på charteravtale for Dominion Energys gigantiske 2.6 gigawatt Coastal Virginia Offshore Wind Project, som inkluderer 176 havvindturbiner som skal leveres av Siemens Gamesa.
Når havvindfeltet er igangsatt vil prosjektet bidra med nok fornybar energi til 660.000 husstander, noe som gir besparelser på mer enn fem millioner tonn CO2 sammenlignet med fossile energikilder.
(Copyright)