Etter flere år med tap kunne skipsreder Hans Peter Jebsen i Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi se bunnlinjen lande på plussiden i fjor.

Bedre fraktmarkeder for selskapets ti store produkttankskip ga økte inntekter, og rederiet endte året med en kraftig resultatforbedring.

2022 ga et resultat på 42,5 millioner dollar, mot et tap på 102,4 millioner dollar året før.

Det viser konsernregnskapet til det familiekontrollerte tankskipsrederiet fra Bergen.

Utbyttefest

Skipsrederiet, som er eid av Hans Peter Jebsen, solgte i fjor unna alle sine sementskip, og har med det fått redusert flåten til 14 skip og betalt ned mye gjeld.

Ved årsskiftet var den bokførte egenkapitalen i Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi 187 millioner dollar, mens gjelden begrenset seg til 103 millioner dollar. Av dette var 53 millioner dollar langsiktig gjeld.

Rederiet betalte et aksjeutbytte på 65 millioner dollar, tilsvarende 687 millioner kroner, for fjoråret.

Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi har ikke ytterligere kommentarer utover regnskap og årsberetning, opplyser administrerende direktør Geir Mjelde til Kystens Næringsliv.

Solgt seg ut

Rederiet, som i sin tid var en av Norges største rederibedrifter, har på få år solgt unna en betydelig del av flåten, mens ti produkttankere er beholdt og lagt inn i en ny eierkonstellasjon.

Selskapet har siden 2016, solgt unna 18 kombinasjons- og tankskip og redusert denne delen av flåten fra 28 til ti fartøyer.

I 2021 ble også sementskipene solgt, og Jebsen gikk helt ut av forretningsområdet, som i en årrekke har vært en av de tre kjernevirksomhetene i rederiet. Jebsens historie i sementfrakt strekker seg tilbake til 1967.

Oppgang i fraktratene

Fraktinntektene i tank steg med 32,2 prosent til 165,4 millioner dollar i fjor, skriver Finansavisen. Til tross for en flåtereduksjon ble flåteverdiene nær doblet siden rederiet etablerte fellesforetaket SKS Greentankers på slutten av 2021.

Rederiet eier halvparten av SKS, mens britiske Hayfin Capital Management eier den andre halvdelen. Jebsen-skipene som inngår i samarbeidsselskapet ble levert fra det koreanske verftet Hyundai Samho Heavy Industries i perioden 2010–2012.

Ifølge Clarksons Securities har produkttankere seilt inn et daglig gjennomsnitt på rett i overkant av 50.000 dollar dagen det siste året. Spotraten ligger nå for tiden rundt 44.500 dollar.

Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi
  • Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi var i sin tid Norges største rederi med over 100 skip.
  • Skipsreder Hans Peter Jebsen er en av tre arvinger til Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi, som ble grunnlagt i 1967 av Kristian Gerhard Jebsen.
  • I 2010 ble rederigruppen delt opp mellom Hans Peter og broren Kristian. Førstnevnte overtok KGJS, mens sistnevnte overtok Gearbulk-delen.
  • Den tredje broren, Jan Henrik Jebsen, solgte mesteparten av sine eierandeler i 2004, og driver antiterror-selskapet Gamma Applied Vision Group fra Sveits.
  • Hans Peter har en formue på 3,45 milliarder kroner, ifølge Kapital.
  • Kristian eier 51 prosent av Gearbulk, og har økt sin formue som følge av gode tider i tørrlastmarkedet.
  • Administrerende direktør i Bergen-baserte Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi er Geir Mjelde.

Flere år med tap

Etter nedskrivninger på 96,8 millioner dollar – tilsvarende 953 millioner kroner – endte 2021 med et tap på 105,7 millioner dollar før skatt for bergensrederiet.

Det kom da på toppen av tidligere nedskrivninger av flåteverdiene på 285 millioner dollar, som følge av svake markeder, hovedsakelig i tankfarten, mellom 2016 og 2020.

Rederiet har med det snudd minusresultatet fra 2021 til 42,5 millioner dollar i 2022. Det skjer etter flere år med røde tall.