Ulstein og Brunvoll samarbeider på kontrakt med kinesisk verft
Brunvoll har signert kontrakt med Ulstein og et kinesisk verft på ett ekspedisjonsskip.
Den norske leverandøren Brunvoll, har signert kontrakt med Ulstein Design & Solutions om levering av fremdrifts- og manøvreringssystem til et ekspedisjonscruise-fartøy.
Systemleveransen fra Brunvoll utgjør en del av en kontrakt mellom Ulstein Design & Solutions og China Merchants Heavy Industry for en design- og utstyrspakke.
Fartøyet er et Ulstein CX103 design, og det er skipsrederiet Ocean Discoverer i Portugal, som har bestilt skipet.
– Dette er Brunvolls syvende kontrakt med Ulstein Design & Solutions i denne serien med ekspedisjonscruise fartøy. Skipet er sertifisert for polare cruisereiser, sier salgssjef Arnfinn Brautaset i Brunvoll.
Av de seks foregående fartøyene i serien er fem av dem levert, og ett skal leveres i år.
– «Greg Mortimer» var det første fartøyet i serien og er blitt svært godt mottatt i cruisemarkedet, sier Brautaset.
Flere avtaler
Brunvoll er en stor leverandør til cruisesegmentet, opplyser selskapet, og har i tillegg til denne kontrakten pågående systemleveranser til verft som italienske Fincantieri, som eier Vard, det franske skipsverftet Chantiere de l’Atlantique og Meyer Werft – ett av Tysklands største skipsverft.
– Langsiktige relasjoner med verft og eiere har resultert i flere leveranser, og det er for tiden flere lovende nye prosjekter i diskusjon som omfatter både thrustere og fremdriftssystemer, sier Brautaset.
Leveres mot slutten av året
Fremdriftssystemet fra Brunvoll er designet med et dieselelektrisk propellsystem. Leveransen fra Brunvoll vil bli levert mot slutten av 2023 og andre kvartal 2024.
– Systemkonfigurasjonen er ideell for operasjonsprofilen til ekspedisjonscruise fartøy, da et dieselelektrisk CP-fremdriftssystem er en fleksibel og effektiv løsning for skip med et bredt og variert effektbehov under operasjon, sier Brautaset.
Utstyrspakken fra Brunvoll består av CP-propellanlegg med girkasse, tunnelthruster, ror, rorstyring, og kontrollsystemer.
Fremdriftssystemet er et dobbeltskruet dieselelektrisk system drevet av elektriske motorer. Baugpropellen er av regulerbar pitch-type, og rorene er konvensjonelle helspaderor med rotary vane styresystem.
(Vilkår)