Utvider flåten med ytterligere fire vindskip

Utvider med ytterligere fire havvind-fartøy. I tillegg til de fire er det inngått opsjoner på ytterligere to pluss to havvind-fartøy.

Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.
Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.Foto: Fartein Rudjord

Havvindrederiet Edda Wind, har bestilt ytterligere fire havvind-fartøy.

Det er Vard som har fått oppdraget med å designe og bygge de fire skipene, og partene har inngått kontrakter til en samlet verdi på 2,7 milliarder norske kroner.

Haugesund-rederiet, som eier og drifter servicefartøy til den globale havvindindustrien, vil med det ha en flåte på 14 havvind-fartøy, medregnet de fire nybyggene.

To av de fjorten er i drift, mens et femte ventes å komme i drift i 2023.

Administrerende direktør i Edda Wind, Kenneth Walland.Foto: Fartein Rudjord

– Fartøyet vil være et flott tilskudd til den toppmoderne flåten av CSOV-er som utvikles i Edda Wind. Disse nybyggene vil være på linje med våre andre nybyggingsprosjekt for å nå målet vårt om nullutslipp, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.

Edda Wind meldte torsdag kveld at det har hentet 1,2 milliarder kroner i fersk kapital, som skal gå til finansiering av egenkapitalen av byggekostnader for de fire nye fartøy.

– Det kan se ut til at det er flere som har troen på dette markedet, sier Walland og legger til:

– Vi har i hvert fall troen.

Ruster opp

For en drøy uke siden ble det kjent at Eksfin, Sparebanken Vest og Crédit Agricole Corporate and Investment Bank har inngått låneavtale på 120 millioner euro, tilsvarende 1,3 milliarder kroner, som skal brukes til byggingen av tre serviceskip til havvindindustrien.

Det første skipet ventes levert fra det spanske verftet Astilleros Gondan i slutten av september i år, mens de to andre forventes levert i andre og tredje kvartal og 2024.

Edda Wind venter levering fra det spanske verftet Astilleros Gondan, i slutten av september i år.Foto: Edda Wind

Eksfin deltar i finansieringen av skipene gjennom et lån på 55 millioner euro, tilsvarende 600 millioner kroner.

Det tilsvarer verdien av norsk design og utstyrsleveranser til skipene som skal bygges.

– Å bygge en posisjon i internasjonal havvind er en strategisk prioritering for norsk maritim næring, og for oss i Eksfin. Denne låneavtalen viser at Eksfin sammen med bankene kan tilby konkurransedyktig finansiering som sikrer store eksportkontrakter for norske maritime utstyrsleverandører, uttalte Olav Rygg, avdelingsdirektør for storkunder i Eksfin.

Kjente eiere

Det er det Haugesund-baserte Østensjø Rederi som står bak havvindselskapet Edda Wind. De er største aksjonær via selskapet Østensjø Wind, med en eierpost på 25,7 prosent.

I 2020 kom Wilhelmsen New Energy inn på eiersiden, og har i dag en eierpost på 25,7 prosent.

John Fredriksen-selskapet Geveran Trading Co har en eierpost på 11,7 prosent i selskapet.

Edda Wind ble notert på handelsplattformen Euronext Growth høsten 2021. I skrivende stund står selskapet oppført med en markedsverdi på 1,7 mrd.

Vard-kontrakt

Det er Vard som har fått oppdraget med design og bygging av de fire skipene, såkalte Commissioning Service Operation Vessels eller CSOVs.

Finansavisen har tidligere skrevet at prisen på de store servicefartøyene av typen Commissioning Service Operation Vessel, CSOV, trolig er på mellom 450 og 500 millioner kroner per skip.

Kontrakten har en samlet verdi på om lag 250 millioner euro, tilsvarende 2,7 milliarder norske kroner.

Fartøyene er designet av Vard Design i Ålesund i samarbeid med Edda Wind.Foto: Vard

Skrogene skal bygges av Vard i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres ved ett av verftene til Vard i Norge.

De to andre skipene, er planlagt levert i andre kvartal 2025 og første kvartal 2026. De skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam.

I tillegg til de fire kontraktene er det opsjoner på ytterligere to pluss to CSOV-fartøy.

Satser grønt

Den nye fartøyserien er designet med Vards nye skrogform for å optimalisere sjøegenskaper og lavt drivstofforbruk. De vil være forberedt for grønt drivstoff, og ha fleksibilitet til å tilpasses ulike typer drivstoff i fremtiden.

– Sammen med Edda Wind følger vi nå opp strategiene våre for å møte det økende energibehovet i verden på en bærekraftig måte. Smartere og mer bærekraftige fartøy er førsteprioritet for både kundene våre og Vard, sier Torgeir Haugan, Senior Vice president Sales & Marketing i Vard.

Byggingen av servicefartøy for havvindsektoren, er en av kjernevirksomhetene i Vards nye strategiske plan.

Skipene til Edda Wind kommer på toppen av elleve CSOV eller SOV i Vard-porteføljen, sammen med to kabelleggingsfartøy.

– Edda Wind kom til Vard for å designe og bygge deres neste generasjon servicefartøy. Rederiet har bred erfaring med å utvikle innovative løsninger til sine marked, og sammen med Vards design, teknologi og skipsbyggingskompetanse skal vi skape en serie unike og bærekraftige fartøy spesielt utviklet for å møte kundens krav og behov, sier Alberto Maestrini, administrerende direktør i Vard i en pressemelding.

(Copyright)
Publisert 3. March 2023, kl. 11.07Oppdatert 14. March 2023, kl. 11.47