Vard bygger nytt kabelfartøy for dansk rederi
Dansk rederi har gitt Vard oppdraget med å designe og bygge nytt kabelfartøy.
Vard har inngått kontrakt for bygging og design av et kabelleggingsfartøy for det danske rederiet NCT Offshore.
– Vi er veldig stolte over at enda en av kundene våre har valgt et Vard kabelleggingsfartøy. Dette viser de gode egenskapene og funksjonaliteten til fartøyene våre i dette markedet. Vi ønsker NCT Offshore velkommen tilbake til Vard, og ser frem til samarbeidet i dette nye prosjektet, sier administrerende direktør Alberto Maestrini, i Vard, i en pressemelding.
Kystens Næringsliv har vært i kontakt med Vard, som ikke ønsker å kommentere verdien av kontrakten.
Samarbeid mellom verft
Vard regnes som en av verdens største designer- og skipsbyggere av spesialiserte fartøy, og dette er en av flere kabelleggere Vard har kontrahert siden 2011.
Fartøyet er designet av Vard Design i Ålesund.
Skroget skal bygges ved Vard Tulcea i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av Vards verft i Norge.
Kabelleggingsfartøyet skal leveres i fjerde kvartal 2024.
Vard er eid av italienske Fincantieri, som er en av verdens største skipsbyggingskonsern, med 18 verft og om lag 20.000 ansatte. Vard har om lag 8000 ansatte, verft i Norge, Romania Brasil og Vietnam
Dansk rederi
Fartøyet er spesialdesignet og utstyrt for å legge undersjøiske kabler mellom offshore-installasjoner, og for å reparere og vedlikeholde kabler, pluss for å installere fiberoptiske kabler.
Det blir den andre kontrakten Vard har signert med NCT Offshore for levering av fartøy siste året.
– Basert på hvor godt den tidligere leveransen ble håndtert, var det et opplagt valg for oss å henvende oss til dem med denne forespørselen. Vi er veldig fornøyde med å ha inngått denne kontrakten, og ønsker mer samarbeid med Vard, sier Prosjektdirektør Alexander Cortes i NCT Offshore.
Teknisk informasjon på fartøyet
- Lengde på rundt 95 meter og bredde på om lag 21,5 meter.
- Kabelinstallasjonsutstyr inkludert kabellagringstanker for totalt 4.500 tonn kabler.
- De nyeste DP2 posisjonerings- og sjøstabiliseringssystemer.
- Trekkraft på i overkant av 60 tonn.
- Maksimal hastighet vil overstige 14 knop.
- Hybridpakke.
- Enkeltlugarer til 60 pax.
Flere nye kontrakter
To av skrogene skal bygges av Vard i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres ved ett av verftene til Vard i Norge.
De to andre skipene skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam.
I tillegg til de fire kontraktene er det opsjoner på ytterligere to pluss to CSOV-fartøy.