Verftet «trør vannet», men venter oppsving
Det kommer, tror sjefen i Westcon Yards, som har mange baller i luften.
– Dette året trør vi vannet, sier Øystein Matre til Kystens næringsliv.
Westcon Yards-konsernsjefen har tro på fremtiden, selv om den korte statusrapporten forteller mye om bratte år. Situasjonen rundt dyrtid og valutafeller er ikke ukjent for en næring som ofte har vært nødt til å stå stormen av.
– Akkurat nå er vi fanget av globale prisøkninger på fastpriskontrakter, men vi kommer nok sterkere på banen fremover, tror Matre.
Høy kost
Verftsdatteren i Westcon Group, som har spesialisert seg på reparasjon og service av skip og offshorerigger, har vist økonomisk fremgang i 2023. Mye spises imidlertid opp av høye kostnader generelt og finanskostnader på 56 millioner spesielt.
Westcon Yards rapporterte en økning i inntektene til nær 1,9 milliarder kroner i 2023, opp fra 1,7 milliarder kroner året før. Likevel endte årsresultatet med et underskudd på 2,3 millioner kroner.
Westcon Group | 2023 | 2022 | – |
Driftsinntekter | 2,7 | 1,6 | mrd |
Driftsresultat | 26,0 | -8,5 | mill |
Årsresultat | 13,8 | 55,0 | mill |
Westcon Yards | 2023 | 2022 | – |
Driftsinntekter | 1,9 | 1,8 | mrd |
Driftsresultat | 15,9 | -19,5 | mill |
Årsresultat | -2,3 | 19,0 | mill |
Underskuddet dekkes av selskapets egenkapital på 522 millioner kroner.
Spesielt offshoresegmentet med borerigger til og fra Nordsjøen har mye å si for bunnlinjen, og i størst grad for hovedverftet i Ølen. Westcon Yards har verft anlegg både i Ølen, i Florø og på Karmsund. Matre tror det neste året vil bli avgjørende.
– Det kan se ut til at det blir mer aktivitet i riggmarkedet fremover. Så langt har det vært lite av det i Ølen, og det er en viktig bærebjelke for oss.
Lukkede anlegg
Konsernet har også datterselskap som utvikler lukkede merdanlegg for havbruksnæringen, og et industriområde som det i samarbeid med Vindafjord kommune knyttes store forventninger til.
– Dommersnes. Vi vurderer området opp mot satsingen på havvind, så får vi se hva det blir. Det kan også båndlegges til mye annet også. Havvind i Norge kan ta fryktelig lang tid.
I konsernet står Westcon Power & Automation for inntekter på 229 millioner kroner, og et årsresultat på 6,4 millioner kroner. Westcon Løfteteknikk omsetter for 306,9 millioner kroner, og gir et årsresultat på 17,3 millioner kroner, mens Westcon Geo har Driftsinntekter på 438,8 millioner kroner, og et årsresultat på -19,6 millioner kroner.
Kronekursen har på ett vis gjort konkurransesituasjonen bedre for Westcon Yards. Samtidig har den gitt store merkostnader, forteller Matre.
– Den første effekten var at det ble dyrere, men det har ikke spist opp gevinsten.
Flere norske verft har for alvor begynt å se på industribehov på land for å få flere føtter å stå på.
Det er ikke veien for Westcon Yards.
– Vi satser kun maritimt mot olje og gass. Det vi så langt har gjort mot land er mer tilfeldig enn målrettet. Akkurat nå har vi god aktivitet på Subsea og skipsreparasjoner.
Usikkerhet rundt priser
Moderkonsernet Westcon Group har også hatt et utfordrende 2023. Pandemi og globale konflikter har gitt forsinkelser og usikkerhet rundt råmaterialpriser.
Likevel økte konsernet driftsinntektene fra 2,6 milliarder kroner i 2022 til 2,7 milliarder kroner i 2023. Driftsresultatet forbedret seg også fra 22 millioner kroner til 26 millioner kroner.
Noe status quo er det uansett ikke, og nye markeder er i ferd med å åpne seg. I juni kunne Kystens næringsliv fortelle om Kongsberg Gruppen sine planer for fem norske verft. Opprettelsen av et sjømilitært kontor i Ålesund omfattet Umoe Mandal, Fosen Yard, Green Yard Kleven, Myklebust Verft – og altså Westcon Yards.
– Det er det. Så får vi se om vi ikke kan øve oss litt vedlikehold av fregatter først.
Om verftskvintetten får bygge fregatter er kanskje tvilsomt, men verftsdirektør Trygve Solaas ved Westcon Florø mener at avtalen kan romme store muligheter:
– Jeg tviler litt på bygging av fregatter på norske verft, men har stor tro på bygging av andre militære fartøyer. Sjøforsvaret trenger mange typer skip, og for disse tror jeg også norsk verftsindustri kan være aktuelle som leverandører. Det kan bli et løft for hele den maritime industrien lang kysten, sa han til Kystens næringsliv i juni.
17-årig avtale
Fregatter og rom for å øve blir det likevel. Før jul i fjor landet nettopp Westcon Yards Florø en 17-årig vedlikeholdsavtale på forsvarets fregatter.
– Avtalene har potensial for en viss varighet, med opsjoner. Så får vi se hvor mye penger de ønsker å bruke på fregattene etter forsvarsløftet, funderer Øystein Matre.
(Vilkår)