Grunnet energikrisen har Fjord Line besluttet å konvertere sine to LNG-skip MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord fra singel-fuel LNG-motorer til dual-fuel LNG/MGO- motorer.

Omleggingen skjer til tross for at selskapet etter to år med pandemi og tilhørende reiserestriksjoner har levert en høysesong som inntektsmessig har vært den beste noensinne. Fjordline vil ikke vil kunne opprettholde et rutetilbud på rutene Bergen – Stavanger – Hirtshals og Hirtshals – Langesund i perioden 8. februar til 25. mai 2023 grunnet ombyggingen.

Voldsom økning

Energikrisen utløst av Russlands invasjon av Ukraina har imidlertid medført en LNG-prisutvikling som har vært langt over stigningen på tradisjonelle og mindre bærekraftige energikilder, som anvendes i skipsfarten. Fjord Line mottar heller ingen energistøtte. Det betyr at energikostnadene for Fjord Lines to skip som drives av LNG (Liquified Natural Gas) har hatt en dramatisk utvikling langt over bærekraftig nivå.

Siden tidlig i høst er avgangene med LNG-skipene fra Vestlandet, Danmark og Langesund redusert, samtidig som seilingstidene er forlenget.

– Det er ikke denne måten vi ønsker å drive rutene våre på, men vi har vært nødt til å tilpasse oss det som er det gjeldende prisnivået på LNG, og da er det beste alternativet å redusere hastigheten og antall avganger. Videre har vi over en lengre periode arbeidet intensivt med å utarbeide og vurdere langsiktige alternativer for å kunne opprettholde en normal seilingsfrekvens på ruten mellom Vestlandet og Danmark og på strekningen Langesund-Hirtshals. Vi kan nå melde at vi har besluttet å skifte singel-fuel LNG-motorene på MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord til dual-fuel LNG/MGO-motorer i løpet av våren 2023, melder Fjordline i en pressemelding.

– Vemodig

Konverteringen medfører at skipene vil kunne skifte mellom LNG og MGO slik at selskapet sikrer en økonomisk bærekraftig drift også̊ i perioden frem til LNG-prisene normaliserer seg. Fjord Line er pionerer på LNG, og det var den mest innovative og desidert mest miljøvennlige løsningen da skipene ble ferdigstilt i 2013 og 2014.

– Det er vemodig å gjennomføre en konvertering for å også̊ kunne seile på MGO, selv om Marine Gasoil (MGO) har betydelig lavere svovel utslipp en tradisjonelle drivstoff som Heavy Fuel Oil (HFO). Konverteringen er imidlertid helt nødvendig for å kunne opprettholde vårt kundetilbud, sikre arbeidsplasser og rederiets videre utvikling, sier administrerende direktør Brian Thorsted Hansen.

500 millioner i ny kapital

Ombygningen av MS Stavangerfjord starter i januar 2023 og vil være avsluttet ultimo mai 2023. MS Bergensfjord bygges om i perioden februar til medio juni 2023. Rutene som vil blir påvirket av ombygningen er: Bergen – Stavanger – Hirtshals, og Hirtshals – Langesund. Fjord Lines øvrige ruter på Sandefjord – Strömstad og Kristiansand – Hirtshals blir ikke påvirket av endringene og seiler som normalt.

Skipene blir bygget om på Fosen Yard og motorene leveres av finske Wärtsilä.

Fjord Line har i forbindelse med ombygningen og den pågående energikrisen gjennomført en refinansiering der eiere og långivere sammen sikrer at rederiet kan bygge videre på den sterke posisjonen Fjord Line har.

Gjennom covid-19 pandemien og energikrisen har eierne samlet bidratt med 500 millioner kroner i form av ny egenkapital til selskapet.