Får 67 millioner til nullutslipp på Hurtigruten, mener prosjektet vil gagne leverandører
Sea Zero-prosjektet er tildelt betydelig støtte fra Grønn Plattform.
Sea Zero er et skipsbyggings-prosjekt som omfatter alt fra design, fremdrift, energi og drivstoff til hotelldrift og digitale løsninger.
Satser på nullutslipp i 2030
Målet er å bygge utslippsfrie skip med bærekraftige og sirkulære løsninger. SINTEF vil bidra i prosjektet med analyse, forskning og utvikling.
Sea Zero
- Sea Zero skal realisere nullutslipps person‐ og godstransport langs norskekysten innen 2030 gjennom å utvikle og demonstrere utslippsfrie skip for Hurtigruten Norge.
- Sea Zero ble initiert av Hurtigruten og SINTEF i mars 2022, og består nå av 14 industriaktører, FoU‐institusjoner og myndighetsorganisasjoner.
- Nå i januar startes et forsknings- og utviklingsprosjekt for oppskalering, optimalisering og pilotering av nullutslippsteknologi for skip.
- Totalt skal det brukes om lag 123 millioner kroner over 3 år på forsknings- og utviklingsfasen av Sea Zero-prosjektet.
- Partnerne i prosjektet er Hurtigruten Norge, SINTEF, Cavotec SA, VARD, Brunvoll, Plug, Corvus Energy, DNV, Sustainable Energy Catapult, Teknotherm, Jotun, Sjøfartsdirektoratet, Bergen Havn og Norske Havner
– Dette er en stor nyhet for oss. Denne støtten betyr at Hurtigrutens planer om å seile utslippsfritt på norskekysten tar et stort steg videre, og at vi er i rute for å kunne seile vårt første nullutslippsskip innen 2030, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i en pressemelding.
SINTEF mottar rundt totredjedeler av støtten og skal stå for prosjektledelsen. I tillegg til pilotering av Hurtigruten-skip, skal det gjøres mye generisk FoU som mange aktører vil dra nytte av.
Drypper på leverandører
– Forskningen vil også gi store ringvirkninger for maritim leverandørindustri i hele Norge. Ny grønn teknologiutvikling tilfører økt kompetanse og eksportpotensial til norsk maritim leverandørindustri, ikke minst for partnerne i prosjektet. Når en stor aktør som Hurtigruten satser på grønne løsninger gir det i tillegg muligheter for å bygge ut grønn infrastruktur langs kysten, for eksempel ladepunkter. Dette kan gi store utslippsreduksjon for mange aktører, sier prosjektleder Trond Johnsen, SINTEF Ocean.
Hurtigruten
- Hurtigruten-konsernet har røtter tilbake til 1893, da Vesteraalens Dampskipsselskap satte en dampbåt i trafikk mellom Trondheim og Hammerfest, etter å ha vunnet et statlig anbud.
- Hurtigruten AS transporterer post, gods og passasjerer langs norskekysten mellom Bergen og Kirkenes. Dagens selskap ble stiftet i 2007.
- Konsernet er organisert i de tre enhetene Hurtigruten Norge, Hurtigruten Expeditions og Hurtigruten Group.
- Det britiske Investeringsfondet TDR Capital har siden 2014 vært største eier.
- Hurtigruten Expeditions leverer ekspedisjonscruise verden over, med destinasjoner som Alaska, Antarktis, Grønland, Karibia og Svalbard
I august leverte SINTEF en mulighetsstudie som så på mulige teknologi- og drivstoffvalg for de nye skipene.
Den peker på moderne batterier som et interessant valg for mer miljøvennlige hurtigruteskip, men også at å redusere energibehovet er like viktig som valget av energikilde. For både Hurtigruten Norge og SINTEF er det derfor et viktig mål at de nye skipene setter nye standarder for energieffektivisering.
– Mange prosjekter fokuserer på hvilket drivstoff man skal velge, men for oss er det like viktig å lage et skip som bruker minst mulig energi og dermed har god rekkevidde på grønn elektrisitet. Vi kommer derfor til å ha stort fokus på å utforske en mengde ny teknologi fra rotorseil, luftboblesmøring, til varmepumper og -lager for hotellet om bord, sier Johnsen.
Dette er de øvrige partnerne i Sea Zero: Vard, Corvus Energy, Brunvoll, Jotun, Teknotherm, Cavotec, Plug, Bergen Havn, Norske Havner, DNV, Sjøfartsdirektoratet, Sustainable Energy Catapult.
(Vilkår)