Får 67 millioner til nullutslipp på Hurtigruten, mener prosjektet vil gagne leverandører

Sea Zero-prosjektet er tildelt betydelig støtte fra Grønn Plattform.

Administrerende direktør i Hurtigruten Norge, Hedda Felin (t.v.), og Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef i SINTEF.
Administrerende direktør i Hurtigruten Norge, Hedda Felin (t.v.), og Alexandra Bech Gjørv, konsernsjef i SINTEF.Foto: SINTEF

Sea Zero er et skipsbyggings-prosjekt som omfatter alt fra design, fremdrift, energi og drivstoff til hotelldrift og digitale løsninger.

Satser på nullutslipp i 2030

Målet er å bygge utslippsfrie skip med bærekraftige og sirkulære løsninger. SINTEF vil bidra i prosjektet med analyse, forskning og utvikling.

– Dette er en stor nyhet for oss. Denne støtten betyr at Hurtigrutens planer om å seile utslippsfritt på norskekysten tar et stort steg videre, og at vi er i rute for å kunne seile vårt første nullutslippsskip innen 2030, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i en pressemelding.

SINTEF mottar rundt totredjedeler av støtten og skal stå for prosjektledelsen. I tillegg til pilotering av Hurtigruten-skip, skal det gjøres mye generisk FoU som mange aktører vil dra nytte av.

Drypper på leverandører

– Forskningen vil også gi store ringvirkninger for maritim leverandørindustri i hele Norge. Ny grønn teknologiutvikling tilfører økt kompetanse og eksportpotensial til norsk maritim leverandørindustri, ikke minst for partnerne i prosjektet. Når en stor aktør som Hurtigruten satser på grønne løsninger gir det i tillegg muligheter for å bygge ut grønn infrastruktur langs kysten, for eksempel ladepunkter. Dette kan gi store utslippsreduksjon for mange aktører, sier prosjektleder Trond Johnsen, SINTEF Ocean.

I august leverte SINTEF en mulighetsstudie som så på mulige teknologi- og drivstoffvalg for de nye skipene.

Den peker på moderne batterier som et interessant valg for mer miljøvennlige hurtigruteskip, men også at å redusere energibehovet er like viktig som valget av energikilde. For både Hurtigruten Norge og SINTEF er det derfor et viktig mål at de nye skipene setter nye standarder for energieffektivisering.

– Mange prosjekter fokuserer på hvilket drivstoff man skal velge, men for oss er det like viktig å lage et skip som bruker minst mulig energi og dermed har god rekkevidde på grønn elektrisitet. Vi kommer derfor til å ha stort fokus på å utforske en mengde ny teknologi fra rotorseil, luftboblesmøring, til varmepumper og -lager for hotellet om bord, sier Johnsen.

Dette er de øvrige partnerne i Sea Zero: Vard, Corvus Energy, Brunvoll, Jotun, Teknotherm, Cavotec, Plug, Bergen Havn, Norske Havner, DNV, Sjøfartsdirektoratet, Sustainable Energy Catapult.

(Copyright)
Publisert 4. January 2023, kl. 13.40Oppdatert 4. January 2023, kl. 14.06