Green Yard er mer attraktiv i Japan og Brasil enn i Norge

Green Yard Group har ikke levert nybygg siden 2021. Det påvirket årsresultatet. Verftsgruppen har imidlertid blitt mer attraktiv i Brasil og Japan.

Green Yard Group-sjef, Hans Jørgen Fedog i Kleven.
Green Yard Group-sjef, Hans Jørgen Fedog i Kleven.Foto: Kleven

Konsernsjefen satser på nybygg-comeback for å bedre fjorårets resultat. Mer om den planen litt lenger nede i saken.

Tidligere denne uken kunne du lese saken om at norske verft er blitt ekstra attraktive for utenlandske redere.

Lav kronekurs og uro i Europa har bidratt til at norske verft er blitt en trygg og lønnsom havn.

Administrerende direktør hos Green Yard Group forteller at de opplever den samme trenden i markedet som hos Westcon og Myklebust (Les egen sak lenger ned i saken).

Men med en forskjell: Utenlandske redere har over lang tid brukt Green Yard til verftstjenester. Slik blir det også i tiden framover, forteller han:

– Jeg vil si det slik at størstedelen av våre inntekter de siste to årene – og i tiden framover – har kommet, og vil komme fra utenlandske aktører. Hovedsakelig er dette store, grønne og miljøvennlige ombyggingsprosjekter, sier Fedog.

Storordre fra Japan

Senest i forrige uke kunne det norske verftet signere avtale med det japanske rederiet NTTWEM om å utføre omfattende verftstjenester på et Marin Teknikk-designet kabelskip.

Green Yard, Kleven verft.Foto: Green Yard

– Kontrakten gir oss arbeid fra nå og til langt ut i 2024, så dette er gledelige nyheter, og det er deilig å se at vi lykkes med vår strategi sier Hans Jørgen Fedog, daglig leder i Green Yard Kleven.

Dette er den største kontrakten i retrofit-segmentet som til nå er inngått i Green Yard Kleven. NTTWEM er et av Japans største selskap.

Nedgang i resultatet

Selv om Green Yard begynner å se en økning i markedet, var resultatene fra 2022 ikke lystig lesning. Men Hans Jørgen Fedog er ikke bekymret over nedgang i resultatet i 2022.

– Nei, vi er ikke bekymret i det hele tatt. I 2021 leverte konsernet ett nybygg fra Green Yard Kleven, mens i 2022 ble det ikke levert noe nybygg. Dette påvirker selvsagt resultatene. Verftet på Feda hadde også flere utfordringer i driften i 2022. De er ryddet av veien, og prognosene for inneværende år er positive, sier Fedog.

Han legger til:

– Med økt etterspørsel etter verftstjenester både nasjonalt og lokalt, håper han at verftet kan gjøre et comeback på nybyggmarkedet.

– Markedet tar seg opp, og vi er med i kampen om store nybygg. Alle på verftet håper selvsagt på at vi snart også får sendt ut et ferdig skip fra dokken vår, sier han.

(Vilkår)
Publisert 8. September 2023, kl. 04.04Oppdatert 8. September 2023, kl. 07.02
VerftRederiØkonomiGreen Yard KlevenGreen Yard Group