Konsernsjefen satser på nybygg-comeback for å bedre fjorårets resultat. Mer om den planen litt lenger nede i saken.

Tidligere denne uken kunne du lese saken om at norske verft er blitt ekstra attraktive for utenlandske redere.

Lav kronekurs og uro i Europa har bidratt til at norske verft er blitt en trygg og lønnsom havn.

Administrerende direktør hos Green Yard Group forteller at de opplever den samme trenden i markedet som hos Westcon og Myklebust (Les egen sak lenger ned i saken).

Men med en forskjell: Utenlandske redere har over lang tid brukt Green Yard til verftstjenester. Slik blir det også i tiden framover, forteller han:

– Jeg vil si det slik at størstedelen av våre inntekter de siste to årene – og i tiden framover – har kommet, og vil komme fra utenlandske aktører. Hovedsakelig er dette store, grønne og miljøvennlige ombyggingsprosjekter, sier Fedog.

Storordre fra Japan

Senest i forrige uke kunne det norske verftet signere avtale med det japanske rederiet NTTWEM om å utføre omfattende verftstjenester på et Marin Teknikk-designet kabelskip.

Green Yard, Kleven verft. Foto: Green Yard

– Kontrakten gir oss arbeid fra nå og til langt ut i 2024, så dette er gledelige nyheter, og det er deilig å se at vi lykkes med vår strategi sier Hans Jørgen Fedog, daglig leder i Green Yard Kleven.

Dette er den største kontrakten i retrofit-segmentet som til nå er inngått i Green Yard Kleven. NTTWEM er et av Japans største selskap.

Nedgang i resultatet

Selv om Green Yard begynner å se en økning i markedet, var resultatene fra 2022 ikke lystig lesning. Men Hans Jørgen Fedog er ikke bekymret over nedgang i resultatet i 2022.

– Nei, vi er ikke bekymret i det hele tatt. I 2021 leverte konsernet ett nybygg fra Green Yard Kleven, mens i 2022 ble det ikke levert noe nybygg. Dette påvirker selvsagt resultatene. Verftet på Feda hadde også flere utfordringer i driften i 2022. De er ryddet av veien, og prognosene for inneværende år er positive, sier Fedog.

Han legger til:

– Med økt etterspørsel etter verftstjenester både nasjonalt og lokalt, håper han at verftet kan gjøre et comeback på nybyggmarkedet.

– Markedet tar seg opp, og vi er med i kampen om store nybygg. Alle på verftet håper selvsagt på at vi snart også får sendt ut et ferdig skip fra dokken vår, sier han.