I en pressemelding opplyser Freyr at de har inngått en avtale med Impact Clean Power Technology med leveranse på fra 10 til 14 GWh med battericeller i perioden fra 2025 til 2030.

Leveransen skal bestå av samme battericellearkitektur som Freyr skal bruke i produksjon av batterier ved gigantfabrikken Giga Arctic i Mo i Rana.

Tom Einar Jensen, adm. dir og medgründer i Freyr. Foto: Freyr

– Denne avtalen markerer vår første kommersielle avtale om å produsere egnede LFP-celler for e-mobilitetsmarkedet sammen med vår allerede sterke trekkraft i ESS-sektoren. Etter dagens kunngjøring overstiger Freyrs portefølje av uttak og langsiktige salgsavtaler nå 130 GWh produksjon i både ESS- og e-mobilitetsmarkeder gjennom 2030, noe som viser vår voksende kommersielle tilstedeværelse globalt, uttaler Tom Einar Jensen, medgründer og adm.dir. i Freyr i en pressemelding.

Impact vil blant annet bruke battericellene i kommersielle kjøretøy. Impact Clean Power Technology er en internasjonalt ledende produsent av batterisystemer til blant annet industri og transport.

Rammeavtalen som nå er inngått er ifølge pressemeldingen ikke-bindende. Bestillinger skal gjøre i samsvar med behovene til Impact. Men potensialet er enormt: Avtalen kan nå en verdi på rundt 18 milliarder norske kroner, basert på analysebyrået BNEFS prisestimater for litium og en del andre forhold.

– Vi søkte en bærekraftig LFP-produsent i Europa som kunne forsyne anlegget vårt i Warszawa og hjelpe oss med å møte den økende etterspørselen etter batterier i e-mobilitetsområdet. I Freyr har vi en likesinnet partner som er dedikert til avkarbonisering av viktige sektorer som kommersiell transport, uttaler Bartek Kras, adm.dir. i Impact i pressemeldingen.

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med Freyr Battery for ytterligere kommentarer, foreløpig uten å få svar.