Norsk konteinergigant første selskap ut med å kjøpe syntetisk marint diesel
Avtalen med det tyske e-drivstoffselskapet Ineratec sikrer selskapet samme drivstoff til både gammel og ny flåte.
Mange har spådd at om det bygges opp kapasitet for biodiesel, vil det være en gyllen mellomløsning for fartøysektoren, før ulike typer nullutslippsteknologi blir fullmoden.
Klargjort for grønt hydrogen
MPC Container Ships kontraherte i fjor vår to konteinerfartøy fra koreanske HJ Shipbuilding & Construction, med en kapasitet på 5500 20 fots konteinere hver, eller 5500 TEU.
Fartøyene er klargjort for grønt metanol, men kan også kjøres på biodiesel. Ifølge nettstedet betyr det samsvarende drivstoff både for den konvensjonelle delen av flåten, og men ikke minst til de fremtidsrettede nybyggene.
Det passer ifølge MPC Container Ships' administrerende direktør Constantin Baack godt.
– Som en nøkkel til avkarboniseringen av vår industri, forventer vi at grønt drivstoff kan bli inkludert som en del av fartøyleie. I så fall vil det være avgjørende for MPC Container Ships å ha et tett forhold til drivstoffleverandører, sier han til nettstedet.
Bygger opp fabrikk
Tyske Ineratec er i gang med å bygge opp produksjonsfasilitetene, som skal ha en kapasitet på 3,5 millioner liter bærekraftig flydrivstoff, marin diesel i tillegg til syntetiske kjemikalier. For selskapet er avtalen med det norske konteinerskipsrederiet en viktig del av planene om å bygge opp et nettverk av partnere globalt.
(Vilkår)