Norske selskap får over 50 millioner til gassdrevet tankskip

Det hydrogendrevne tankskip-konseptet HyEkoTank har som mål å demonstrere nullutslipp i havn og 60 prosent reduksjon av klimagassutslipp under seilas.

Tore Enger, chief executive at TECO 2030.
Tore Enger, chief executive at TECO 2030.Foto: TECO 2030

Nå har selskapene bak konseptet fått fem millioner kroner i Horizon Europe-støtte.

HyEkoTank utvikles i et samarbeid mellom TECO 2030, Shell International Trading and Shipping Company Limited, Shell International Exploration and Production BV og partnerne Ektank AB, Blom Maritime AS, TECO Solutions AS, Umoe Advanced Composites AS, FKAB Marine Design, Neste Oyj og UiT – Norges arktiske universitet.

HyEkoTank-prosjektet vil retrofitte en 18 600 DWT produkttanker med et 2,4 MW brenselscellesystem av TECO 2030, og et komprimert hydrogenlager på 4000 kil. Målet er å ha prosjektet klart for demonstrasjon i 2024.

– Vi er stolte over å ha blitt invitert til å motta støtte fra Horizon Europe når vi går videre med integreringen av TECO 2030 brenselsceller om bord på skip. Hydrogentankskip-konseptet vil være et toppmoderne fartøy retrofittet for å redusere opptil 100 % av klimagassutslippene under seilas og i havn, sier Tore Enger, konsernsjef i TECO 2030.

(Copyright)
Publisert 6. November 2022, kl. 16.51Oppdatert 9. November 2022, kl. 10.46