Stopper havvindprosjekter tilsvarende halvparten av Norges 2040-mål: Frykter at 62.000 årsverk og 180 mrd. i skatt vil gå tapt
Danmark har stoppet saksbehandlingen av havvindprosjekter som utbyggere selv melder inn.
Mens Norge har bestemt at all havvindutbygging skal foregår ved hjelp av konsesjonstildeling i områder utvalgt av myndighetene, har Danmark også hatt en åpen dør-praksis der utbyggere selv kan melde inn egenutviklede prosjekter og få disse behandlet av Energibestyrelsen.
Vi har fått nyhetsbrev!
16 GW stoppet
Nå er saksbehandlingen av åpen dør-prosjektene stoppet fordi danske myndigheter frykter at ordningen er i konflikt med EUs statsstøtteregler.
– Havvind er et kinderegg. Satsingen gir mer fornybar energi, kutter i klimautslipp og legger til rette for nye industrielle muligheter for leverandørindustrien, sa Aasland da målsetningen ble presentert.
Store verdier i spill
KPMG har nå regnet på hva konsekvensene vil være dersom stoppen i åpen dør-prosjekter i Danmark blir permanent, slik at alle prosjektene forsvinner.
Tallene vekker bekymring i den danske havvindnæringen: Opp mot 62.000 årsverk og 180 milliarder i fremtidige skatteinntekter kan gå tapt, ifølge analysen.
Prosjektene som vil gi 16,4 GW installert produksjonskapasitet vil etter KPMGs beregninger skape 62.320 arbeidsplasser i byggeperioden og 9.840 arbeidsplasser når havvindparkene kommer i drift.
1.700 industrimilliarder
Også i Norge er det store forhåpninger til verdiskapingen knyttet til fremtidig havvindutbygging.
I nasjonal sammenheng er beløpene enda større. I en rapport laget av Thema Consulting med utgangspunkt i 50 GW utbygd havvind i norske farvann innen 2050, anslås det at norsk leverandørindustri vil få en omsetning på rundt 600 milliarder årlig bare fra hjemmemarkedet.
Gigantisk fartøyvekst
Rederinæringen er en av sektorene som spås en gylden fremtid på havvind.
Ved utgangen av 2022 ble det estimert at verdens samlede havvindflåte besto av 1283 fartøy, mens 190 nye fartøy var under bygging.
– Lukrative investeringer
Til tross for at dagsratene innen olje og gass nå er økende og forventes å være høyere enn i havvindmarkedet, mener analytiker Jesper Skjong i Fearnley Offshore Supply at havvindfartøy vil være en lukrativ satsing både for dagens og fremtidens aktører – til tross for massiv kontrahering.