Tyrkisk verft bygger 65 meter langt fartøy med stor batteripakke for norske redere

Nybygget skal rigges for line, snurrevad og garn.

Nye Leinebris skal etter planen stå klar om to år.
Nye Leinebris skal etter planen stå klar om to år.Foto: Skipsteknisk

Nye Leinebris vil bli utrustet med en stor batteripakke og tre generatorsett for dieselelektrisk framdrift.

Reder Paul Harald Leinebø og styreleder Åge Uran i Leinebris AS har inngått avtale om nybygg med det tyrkiske verftet Tersan Shipyard, design skal leveres av Skipsteknisk. Det opplyser Leinebris AS i en pressemelding.

Båten får en lengde på 64,90 meter og en bredde på 15 meter.

Den skal rigges med Asimut-thruster i hekk og baug for mer effektiv energibruk og manøvrering. Målet er å nyttiggjøre all energi som produseres om bord, og båten har elektrisk dekksutstyr og vinsjer.

– Vi ønsker å fiske for fremtiden og ta vare på de ressursene vi har på best mulig måte. Da må vi både tenke nytt og bygge nytt, sier Leinebø til Fiskeribladet.

Stor redskapsfleksibilitet

I meldingen opplyses det at nye Leinebris blir det første fartøyet som kombinerer line, snurrevad og garn. Tanken er at dette skal gi redskapsfleksibilitet og samtidig gi mindre klimaavtrykk.

– Dette vil optimalisere og effektivisere fiskeriet, der vi kan tilpasse valg av redskap etter sesong og fiskemønster, sier styreleder Åge Uran i Leinebris i meldingen.

Det nye fartøyet vil også få RSW-tanker for å kunne føre fisken levende om bord og til produksjon, og med muligheter for å losse direkte fra tankene til land.

– Alt dette gjør vi for å oppnå best mulig kvalitet på fisken vi tar om bord. Som linefiskere vet vi hvor viktig det er, og har troen på å videreføre kunnskapen og erfaringene vi sitter med fra linefiske til snurrevad, sier Leinebø.

Stå klart om to år

Dobbelt lastedekk, overbygde arbeidsdekk og moonpool skal sørge for sikre arbeidsforhold for mannskapet om bord.

Det legges opp til ensilasje-produksjon og å anvende alle biprodukter fra fisken. Nybygget skal etter planen være klar til å tas i bruk om to år.

(Copyright)
Publisert 7. February 2023, kl. 12.06Oppdatert 7. February 2023, kl. 12.06