Det er moldenserne i Brunvoll som har fått oppdraget på å levere fremdrift – den under vann – til det som ligger an til å bli to av verdens største seilskip.

Brunvoll leverer til «Orientekspressen». Foto: Chantiers de l'Atlantique

Håper på fjordcruise

– Våre erfarne og talentfulle hydrodynamikere har jobbet tett sammen med Chantiers de l’Atlantique med utviklingen og evaluering av forskjellige fremdriftsløsninger for disse spektakulære skipene. Vi håper at vi en gang får se skipene seilende i de norske fjorder, sier salgssjef Arnfinn Brautaset i Brunvoll i en pressemelding.

Det er det franske skipsverftet Chantiers de l’Atlantique som har gitt oppdraget på vegne av rederiet Orient Express Silenseas. Om det siste navnet høres kjent ut, så er det nettopp dét.

Den nær mytiske orientekspressen startet opp i 1883. Ikke bare som stamvei inn i Østen, men som luksusbefordring for både velstående passasjerer og fiktive detektiver ført i Agatha Christies penn.

220 meter lange

Seilskipene vil ha en lengde på 220 meter, tre seilmaster med en høyde på over 100 meter og et seilareal på over 1500 kvadratmeter.

Om bord vil man finnet 54 lugarer med en gjennomsnittsstørrelse på 70 kvadratmeter, og altså et stykke norsk industrihistorie under skroget.

Brunvoll leverer til «Orientekspressen». Foto: Chantiers de l'Atlantique

For Orientekspressen har eierskap, rute og grad av luksus har variert i årenes løp, men i dag er det Orient Express som har eierskap på navnet, med blant annet en serie luksushotell og i fremtiden også med to luksuriøse seilskip med et ekko av eldre togkupeer i interiøret.

3,9 meter propeller

I 2025 skal selskapet også starte opp togrute fra Italia, som nær følger den tradisjonelle ruten østover. Ruten ble sist lagt ned i 2009.

Leveransen fra Brunvoll vil, ifølge en pressemelding, bestå av en twin-screw konfigurasjon med propeller med kontrollerbar pitch og en diameter på 3,9 meter.

Propellene er designet for å kunne settes i nøytral seilstilling for å minimere motstand når skipet seiler. Propellene skal ha direkte elektrisk drift hvor Brunvoll skal levere deres Thrust-OD Box som fungerer som et thrustlager med et hydraulisk system for de kontrollerbare propellene.