I november kunne Kystens Næringsliv fortelle om Brunvolls avtalerush, med tre store kontrakter på kort tid.

Den største og gjeveste var til Vard og havvindselskapet Windward, med leveranse til store CSOV-er. Ordren omfattet to azimuth fremdriftsthrustere i akter, to inntrekkbare azimuth-thrustere og en tunnel-thruster i forskipet. Verdien skal etter det Kystens næringsliv erfarer være på rundt 50 millioner kroner.

Brunvoll leverer til Vards design for Windward. Foto: Vard

Tar begge opsjoner

Nå har joint venture-selskapet Windward Offshore valgt å sette i bestilling de to opsjonsfartøyene som lå i kontrakten fra november.

– For oss er havvind-satsingen noe vi har jobbet bevisst på å bli bedre på i flere år. Nå høster vi. Det kommer nok flere havvind-kontrakter i løpet av årene framover, sa konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal i Brunvoll.

Windward Offshore er et joint venture-konsortium mellom SeaRenergy Group, Blue Star Group, Diana Shipping Inc., og SeraVerse GmbH.

Første i slutten av 2025

– Det er en glede å ønske Windward velkommen som en ny kunde hos oss, og jeg vil også takke Vard for igjen å velge Brunvoll. Vi ser fram til å se hva Windward, som et nylig etablert joint venture, kan oppnå som pådriver i overgangen til offshore vindenergi, sa salgsdirektør Bernt Rune Riksfjord til Kystens Næringsliv den gangen.

Brunvoll leverer til Vards design. Foto: Vard

Fartøyene er av typen VARD 4 19-design, og vil ha en lengde på 87,5 meter og en bredde på 19,5 meter. Hvert fartøy har en kapasitet på 120 personer. Det første skroget blir bygget ved Vards verft i Romania og utrustet i Norge med planlagt overlevering i andre halvdel av 2025. Det andre fartøyet vil bli levert fra Vard Vung Tau i Vietnam.