Selfa-eier og Hymatech-gründer Erik Ianssen dro onsdag et lydhørt messepublikum på Nor-Fishing gjennom den elektriske og hybride reisen det 150 år gamle selskapet har tatt det siste tiåret.

– Vi har faktisk solgt for nesten 100 millioner kroner siden vi la om til ikke å produsere rent fossile fartøy.

Samtidig som han har vært en spydspiss for elektrifisering og hybridifisering gjennom egne selskap, har Ianssen blitt primus motor og prosjektleder for det tverrfaglige, grønne konsortiet Zerokyst.

Mangelfulle data

Den siste tiden har prosjektlederen vært opptatt med en omfattende statistikkjobb han tror vil gi et langt annet bilde av hvor vi står i det grønne skiftet enn vi kanskje er bekvemme med.

Ianssen skylder på mangelfulle datasett fra Statistisk sentralbyrå, men også på mange aktører med eierskap til ulike tall.

– Akkurat nå er det fem aktører som måler utslippene gjennom ulike metoder, slik som AIS-målinger, NOx-fondet og SSB sine forbrukstall, sa han til Fiskeribladet da.

Erik Ianssen lanserte Stakeholders rapport på CO₂- og drivstofforbruk for et lydhørt publikum under Nor-Fishing-messen. Foto: Ketil Svendsen

Lanserte rapport i Trondheim

Da var rapporten ennå ikke offisielt publisert, og Ianssen hadde valgt Troms' tumlerom på fiskerimessen Nor-Fishing som arena for akkurat den jobben.

Les rapporten her:

– Det har vært en betydelig vekst i sjømatnæringen de siste ti år. Det er flott, men det gir samtidig tilsvarende økte utslipp, foredro Ianssen på messen.

Selv om fiskeflåten omfatter stadig færre og større fartøy, har samtidig motorkraften økt de siste årene. I rapporten har konsulentselskapet Stakeholder brutt ned fiskeflåten på fartøysgrupper. Ianssen selv er tydelig på at alle grupper må kutte, og ikke slå seg til ro med at «verstingene» drar akkurat dét lasset.

– Det er også en kuriositet, minnet Ianssen de fremmøtte om, at SSB i ti år glemte å ta med 500 millioner liter GMO.

Mange ville snakke med Ianssen etter rapport-lanseringen. Foto: Ketil Svendsen

Tredobling av havbruk

En annen bransje seiler imidlertid opp til å bli en heftigere klimatrussel. En fremtidig tredobling av havbruksvolumet vil trekke i feil retning for norske klimamål. Da er reelle tall viktige, mener Ianssen.

Bransjen stod allerede i 2020 for mellom 300 og 400 millioner liter av petroleumsforbruker. Det er samme mengde som Stakeholder har estimert for fiskeflåten, og langt over forbruket både for ferger og hurtigbåter langs kysten.

Statistisk sentralbyrå måler for øvrig kun marin gassolje, mens Stakeholders rapport også tar med bruken av anleggsdiesel og gass som har gått under radaren i de statlige tallene.

Må ha bedre tall

– Vi har estimerte tall, men vi må få enda bedre tall på banen. Økningen er helt ute av kontroll, advarte han.

På spørsmål fra salen om han hadde gjort seg tanker for hvorfor myndighetene ennå mangler gode data, pekte Ianssen på diffuse politikere.

– Jeg tror det er noen i departementene i Oslo som vil oppfylle statsbudsjettene. Da fungerer presise tall dårlig, sa Ianssen før han ble klappet av podiet.