– Vi er selvfølgelig svært stolte, og ser samtidig at dette gir økt internasjonal oppmerksomhet. Det er bra.

Det sier administrerende direktør i Corvus Energy Geir Bjørkeli til Kystens næringsliv.

Marine Technology-prisen går til anvendt, innovativ marin teknologi som gir forbedret effektivitet og lavere driftskostnader. Corvus Energy vant prisen i konkurranse med ABS, ADNOC Logistics & Services, HullWiper Ltd, Oceanic og Survitec. Batteriprodusenten fikk prisen for sin innovative ESS-teknologi som muliggjorde utslippsfri seiling for Kystrutens Havila Castor allerede i juni i år. Da ble den historisk som første cruiseskip som gikk inn i Geirangerfjorden på batteri.

Seatrade Maritime Awards 2022-seremonien ble holdt i London. Senior visepresident for salg og forretningsutvikling i Corvus Energy, Finn Arne Rognstad, ble overrakt prisen på vegne av selskapet. Foto: Corvus Energy

Mange fugler på taket

Bjørkeli er spesielt fornøyd med at leveransen sikrer at Havila Kystruten er i god rute før utslippskravene for verdensarvområdene trer i kraft i 2026.

– Er dere involvert i flere slik prosjekt?

– Der er mange fugler på taket, ja. Det som kommer er en ordre vi fikk allerede i 2019, på cruiseskipet Aida Prima.

Den gigantiske batteripakken på hele 10 megawattimer, som sikrer lange utslippsfrie transportetapper, er ferdig installert, røper Bjørkeli.

Verdens største batteripakke

For Havila Castor er batteripakken på røslige 6,1 megawattimer, og verdens største.

– Så langt. Det kommer større pakker, forsikrer Bjørkeli.

Havila Castor er for øvrig hybrid med flytende naturgass (LNG). Sammenlignet med konvensjonell dieseldrift gir det 30 prosent redusert CO₂-utslipp, og 90 prosent reduksjon i NOX.

– Vi brukte rett i overkant av 60 prosent av batteriets kapasitet på denne seilasen, og det forteller oss at målet om fire timers seilinger av gangen på batteri helt klart lar seg gjøre, forteller administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten på selskapets hjemmesider.

Kommer over tid

Et annet prosjekt på beddingen er mye omtalte «Northern Xplorer», som skal sikre en flåte av hydrogenhybrider som kan stå klar allerede fra 2025.

– Der er mange slik exploration cruise-selskap, som ønsker store batteripakker. Det gjelder også tankbåter, selv om vi ikke har noen konkrete ordrer i det segmentet ennå, forteller administrerende direktør.

Nullutslipp kommer over tid, tror Bjørkeli.

– For eksempel et cruiseskip, som kan gå med los og på batteri fra Marsteinen og inn til Bergen.

Corvus takker både rederiet og Norwegian Electric Systems, samt resten av HAV-gruppen for samarbeidet som ledet dem frem til tildelingen av Seatrade Marine Technology Award.