– Jeg deler synspunktene til Christophe Tytgat, sier Stål Heggelund, maritim bransjesjef i Norsk Industri etter å ha hørt utspillet til Sea Europe-sjefen.

Vil ha lobby på dagsorden

Under årets verftskonferanse i Ålesund hadde Heggelund som invitert nettopp Tytgat, som holdt innlegg for forsamlingen der sentrale deler av norsk verftsnæring var representert.

Selv om Tytgat her ikke var like tydelig i budskapet som overfor Kystens Næringsliv, er Heggelund klar på at han hadde en «baktanke» ved å invitere nettopp belgieren.

– Vi ønsker å få satt fokus på dette blant norske verft. Det handler om å ta seg tid og prioritere lobbyering mot EU og Brussel. Når vi betaler norsk medlemskontingent i Sea Europe, er døren åpen for verftene. De bør ha representanter på møter, sier Heggelund.

Ønsker erfaringsutveksling

Han påpeker også at det ikke bare er lobby-virksomhet som gjør Brussel til et viktig møtested for verftsnæringen.

– EU har ulike arbeidsgrupper som jobber med å forberede faktagrunnlag for saker og utredninger. Her kan vi få inn norske representanter. Vi har helt klart noe å bidra med, samtidig som vi da også vil kunne dra nytte av erfaringsutveksling med europeiske aktører, sier Heggelund.

Asle B. Drønen, sekretariatsleder i bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft, sier at næringen vil følge opp utspillet til Tytgat.

– Dette er noe vi må forsøke å få til i større grad enn i dag, påpeker Drønen.