Det er en børsmelding fra Solstad Offshore sitt heleide datterselskap Normand Ships AS som forteller dette. Ifølge Finansavisen har konstruksjonsskipet en estimert markedsverdi på nær 600 millioner kroner.

Overlevering av fartøyet skal etter planen skje i løpet av første kvartal til neste år.

«Normand Jarl» ble bygget i 2013 ved Kleven verft, og var bygg nummer 359 ved verftet. Fartøyet er 107,6 meter langt, med en bredde på 22 meter. Overnttingskapasitet er på totalt 116 personer, og skipet har dødvekt på 6400 tonn. Lastekapasitet på dekk er drøye 3000 tonn.

Fartøyet er blitt brukt ved Ørsteds Greater Changhua 1 & 2a havvindfarmer utenfor Taiwan. Energiselskapet Ørsted, som nylig gjorde bruk av fartøyet i Taiwan, er tidligere Dong Energy. Ørsted er et dansk konsern med virksomhet i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Nederland, Polen, Frankrike, og Storbritannia.

Normand Jarl
  • Bygget 2013
  • Verft Kleven Verft / Verft nr. 359
  • Design MT 6022
  • Flagg NIS
  • LOA 107,6m
  • Bredde 22m
  • Lastedekksareal 1170 m²
  • Totalt overnatting 116 personer (34 x 1 person, 41 x 2 personer)
  • Hovedklasse +1A1, SF, E0, DK(+), LFL, COMF-V (3), SPS, CLEAN DESIGN, ICE-C
  • Klassifikasjonsselskap DNV GL
  • Posisjonering DP 2 fra Kongsberg
  • Helidekk Diameter22m, 12,8mt
  • Draft (maks) 7,05m + 0m Skeg/dyse
  • Dekkslastekapasitet 3060mt (CoG 1,0m over hoveddekk)
  • Dekksstyrke Hoved dk: Fr.#-3-#95 10mt/m².
  • Dødvekt 6400mt (d= 0m)
  • Moonpool 51,84m² (7,2m x 7,2m)
  • Hovedkran 1 x SWL 250mt@ 12m – Enkeltfall – AHC
Kilde: Solstad