Maritim leverandør sørger for bedre værdata nord for Stad

Bedre værdata for skipsfart, flytrafikk og biltransport på veiene med ny værradar på Aksla utenfor Ålesund.

Værradar av merke Furuno på plass utenfor Ålesund.
Værradar av merke Furuno på plass utenfor Ålesund.Marianne K. Hansen/Furuno Norge AS

– Normalt sunnmørsk drittvær ligger mellom 200 og 2000 meter opp, sier Kenneth Eilertsen, produktansvarlig i japanskeide Furuno Norge.

Den nye værradaren på Aksla utenfor Ålesund er et resultatet av et samarbeid mellom teknologileverandøren og Ålesund kommune.

Kenneth Eilertsen i Furuno Norge.Marianne K. Hansen/Furuno Norge AS

Radaren som nå er i drift utenfor Ålesund har en rekkevidde på 70 kilometer, og er ifølge leverandøren optimal i samarbeid med Meteorologisk institutt sine radarer.

– Den gir tettere datagrunnlag, ikke minst mellom fjord og fjell slik som i Ålesund, sier Eilertsen.

Radaren har i tillegg en høyere oppløsning på 75 meter, og bildet oppdateres hvert femte minutt.

Rekker til Stad

– Jo lenger bort, jo mindre blir fanget opp. Vi har gjort nettverket tettere, og med bedre presisjon. Strålen rekker helt ned til Stad, og utfyller Meteorologisk institutt sin radar der.

Hver av disse radarene har en rekkevidde på omtrent 240 kilometer fra der den er plassert.

– Vårt mål er å kunne bruke slike lokale radarer for å øke datagrunnlaget for værvarsling for allmennheten. I dag dekker vi hele Norge med et nettverk av værradarer, sier Vegar Kristiansen, avdelingsleder i Meteorologisk institutt i en pressemelding.

– På denne måten kan lokale radarer øke kvaliteten på instituttets tjenester, og sikre bedre dekning mellom fjord og fjell. Resultatene fra Ålesund er lovende, forteller Kristiansen.

Moroa starter nå

– Det er nå moroa starter, sier virksomhetsleder for innovasjon og teknologi i Ålesund kommune, Helge Veum.

Han mener at denne typen samarbeid og tilrettelegging for infrastruktur er et skoleeksempel på hvordan en kan jobbe for å bruke skattepengene bedre.

Helge Veum i Ålesund kommune.Marianne K. Hansen/Furuno Norge AS

Han tror også at det er første gang Meteorologisk institutt får fra nytte av en kommunal radartjeneste.

– Bedre værdata er nyttig, ikke bare for kommunal drift, men for alt av mobilitet langs kysten. Det handler også om beredskap, der vi og andre aktører kan dra nytte av historiske data og sanntidsdata, sier han til Kystens næringsliv.

Veum peker både på skipsfart, flytrafikk og trafikk på veiene, som allerede henter nødvendige og viktige data fra Meteorologisk institutt sine værradar. Nå er nye mer detaljerte radarbilder tilgjengelige. Og mer vil komme.

– Vi er oppe i en første grunnleggende fase, der vi gjør data tilgjengelig, helt enkelt. Dette er grunnsteinen, for å si det slik, sier Veum.

Det omfatter rådata til Meteorologisk institutt, som gir instituttet tilgang på bedre data mellom Hustad i nord til værradaren på Stad i sør. Denne informasjonen kommer også i retur til kommunens egen nettside, der den er enkelt og visuelt tilgjengelig.

Skal kna ut data

Gode værdata er viktig langs kysten, understreker Eilertsen i Furuno Norge.

– Spesielt med en topografi med som vår, sier han.

Han bruker Japan som bilde på hvordan værradarer kan distribueres langs en langstrakt kyst.

Normalt «sunnmørsk drittvær» fanget på radarbildet til Furuno.Skjermdump: Furuno Norge

– Japan er sammenlignbar i størrelse og har 94 værradarer. Teknologinasjonen Norge har 13!

Furuno sine radarløsninger blir allerede brukt internasjonalt til å overvåke risiko for skred og flom, og til andre værkritiske områder. Singapore, uten sammenligning for øvrig, styrer hele overflatevannet med lignende teknologi og databruk som det som ligger i emning for lille Ålesund.

Eilertsen forteller at det er på denne måten teknologigiganten ønsker å finne gode samarbeid med gode løsninger for bedrifter og kommuner.

– I Ålesund stiller vi en radar til disposisjon. Formålet er å finne smarte løsninger, være kreative og innovative og utvikle det sammen, sier han.

Etter jul starter jobben med å «kna ut data», som han trykker det, slik at skipstrafikken kan forutse høststormer, avising av fly kan planlegges bedre, og at Ålesund kan få et bedre datasett for kommunal drift.

– Jeg lurte jo egentlig på om den første kommentaren ville dreie seg om brøytingen endelig ville komme på riktig tidspunkt, sier Eilertsen.

Furumos forslag

Det var teknologiselskapet som selv kom til kommunen med samarbeidsforslaget. Her stiller selskapet med både radar og drift, mens kommunen stiller med nødvendig infrastruktur og tilrettelegging.

– De kom til oss, men samtidig hadde vi jobbet strategisk med å åpne opp dørene for denne typen samarbeid. Et godt holdningsarbeid i kommunen, sier Veum.

Nå ønsker kommunen videre samarbeid med akademia, for å systematisere og bruke dataene fra værradaren til innbyggernes beste.

«Velocity» er et meteorologi produkt som er relevant for blant annet flytrafikken.Skjermdump: Furuno Norge

– Det er jo helt klart interessant for interne, kommunale oppdrag, slik som å kunne forutse overflatevann og snømengder, sier Veum.

Radaren har allerede vist seg nyttig i det nasjonale nettverket langs kysten. Veum forteller at radaren kunne skilte med oppetid på et tidspunkt da de statlige stasjonene lå nede.

– Det blir en ekstra robusthet i systemet rett og slett, i tillegg til at vi sørger for bedre datatilgang i samfunnet, sier Veum.

Utviklingsmulighet for teknologiselskapet

Med samarbeidet på plass for de neste tre årene, skal partnerne sammen systematisere og utnytte rådataene fra radaren.

– Målet er å bruke informasjonen om nedbørmengder til smartere drift og reduserte kostnader. I tillegg er det også utrolig hyggelig å kunne tilby innbyggerne en ny tjeneste som vi tror vil være både nyttig og interessant for mange, sier kommunalsjef Malin Piegsa i Ålesund kommune.

Radaren skal også legge til rette for Furuno Norge sin produkt- og tjenesteutvikling.

Kenneth Eilertsen i Furuno Norge og Helge Veum i Ålesund kommune forsegler et treårig samarbeid.Marianne K. Hansen/Furuno Norge AS
– Dette er også en testmulighet for dere selv?

– Helt klart. Vi er verdensledende på maritim radar, og besitter en enorm kunnskap. I Norge er dette imidlertid den første radaren av denne typen vi setter opp, forteller Eilertsen.

Han håper at samarbeidsprosjektet med Ålesund kommune kan være med å skape innovasjon, nå som lokal høyoppløselig værdata er tilgjengelig.

– Jeg håper at vi tenner en liten gnist i studenter og forskere der ute, sier han.

(Copyright)
Publisert 14. December 2022, kl. 08.31Oppdatert 15. December 2022, kl. 07.55