– Dette har vært den dyreste skolen så langt i mitt liv. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, ville jeg aldri ha kontrahert båten i Tyrkia. Når alt kommer til alt, er jeg i tvil om at det blir billigere å bygge i Tyrkia enn i Norge, sa Sekkingstad til Fiskeribladet tidligere i januar.

Roser godt arbeid

I september i fjor valgte han å kansellere nybygget som allerede var kommet langt ved et tyrkisk verft. Rederen roser samtidig verftet for godt arbeid på det som endte opp som 70 prosent ferdig fartøy han prøver å få solgt. Mange og lange utsettelser ved verftet gjorde at rederen mistet troen på at prosjektet med den Rolls-Royce-designede pelagiske tråleren ville bli fullført.

Reder Arild Sekkingstad. Foto: Nina Ersnes, Jemar Norpower
Slik var nye «Radek» tenkt å seile for Sekkingstad-rederiet. Foto: Rolls-Royce

Fartøyet ble bestilt allerede i mai 2019, og skulle ha stått ferdig i august 2021. Tre og et halvt år inn i bestillingen valgte Sekkingstad å kansellere ordren som hadde en verdi på minst 140 millioner kroner.

– Båten er 70 prosent ferdig og ledig for ny kjøper etter kanselleringen i høst, sa administrerende direktør Johan S. Olsen i skipsmeklerfirmaet OSO-Maritim etter at fartøyet var lagt ut for salg til potensielle nye redere.

Det ga god respons, med mer enn 700 interesserte, fortalte han til Fiskeribladet.

Flere muligheter

Fartøyet er lovet ferdig til over sommeren.

– Eller til høsten, sier Olsen.

Fartøyet er lagt ut for salg med muligheter for ulike fiskeri. Selv om salgsagentene er norske, er det i dag det tyrkiske verftet Özata Shipyard som er formell eier. Markedsdirektør Gaye Özen sier til Fiskeribladet at de lover å ivareta ansvaret overfor en ny kjøper, etter at de ble enige med reder om å signere avtalen om kansellering av oppdraget.

– Vi fortsetter byggeprosessen på samme linje som før og ivaretar vårt ansvar overfor våre leverandører og underleverandører for å fullføre fartøyet under reglene til Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas, sier han.