Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens holdning.

Kystens Næringsliv skriver 9. februar om utredningen Menon har gjort for Nærings- og fiskeridepartementet, hvor det konkluderes med at det er et stort handlingsrom for å vektlegge kvalitet fremfor kun pris i anskaffelser av fartøy.

Åpenhetsloven og bærekraftskrav blir trukket frem som en mulighet.

Skal norsk maritim næring lykkes med å vinne kontrakter på det grunnlag er det tre viktige punkter:

  1. Balansere sylskarpt på det som er skikkelighet og bærekraft, og å ikke på ende ned i proteksjonisme.
  2. Kunne dokumentere at de produserer med ansvarlighet i sourcing og leverandørkjede.
  3. Ta opp kampen med de som ikke gjør det.

Punkt 1: Norske aktører er ikke per definisjon bedre eller mer bærekraftige enn konkurrentene «fordi de er familieeid» eller «fordi vi har en nordisk modell». Likt konkurransegrunnlag er vesentlig. Noen ganger er andre bedre enn oss.

Punkt 2: Glossy papir gir ikke uttelling. Selv ikke når de skinnende ordene gjelder policy og strategier på bærekraft.

Det som teller er faktisk dokumentasjon: Har du kommunisert med leverandørkjeden din? Ledelsen i selskapene du kjøper fra? Kjenner de til kravene i FN global compact og gjør de aktsomhetsvurderinger slik OECD har definert de skal gjøre? Dof som eksempel gjør det. Hver gang de tar inn en ny leverandør.

Det står det respekt av.

Si din mening!

Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.

Punkt 3: Har virksomheten rutinene og dokumentasjonen som underbygger at de overholder sosiale-, menneskerettigheter, miljø og antikorrupsjon, da kan du klage inn konkurrenten som kom marginalt bedre ut. Er det en offentlig kontrakt kan du klage til Kofa, er det en privat kan du be om dokumentasjon med hjemmel i Åpenhetsloven. Tyskland satte sin Åpenhetslov i kraft 1. januar og i Japan kommer den snart.

Gjør ansvarlighet og bærekraft til et konkurransefortrinn. Det kan virksomheten vinne på både nå og fremover.

SI DIN MENING! Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening, både på nett og i papir. Send ditt innlegg til redaksjonen@kystens.no

Hva er et godt innlegg? Her er noen tips.