Vard har inngått kontrakt for bygging og design av et kabelleggingsfartøy for det danske rederiet NCT Offshore.

– Vi er veldig stolte over at enda en av kundene våre har valgt et Vard kabelleggingsfartøy. Dette viser de gode egenskapene og funksjonaliteten til fartøyene våre i dette markedet. Vi ønsker NCT Offshore velkommen tilbake til Vard, og ser frem til samarbeidet i dette nye prosjektet, sier administrerende direktør Alberto Maestrini, i Vard, i en pressemelding.

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med Vard, som ikke ønsker å kommentere verdien av kontrakten.

Samarbeid mellom verft

Vard regnes som en av verdens største designer- og skipsbyggere av spesialiserte fartøy, og dette er en av flere kabelleggere Vard har kontrahert siden 2011.

Fartøyet er designet av Vard Design i Ålesund.

Skroget skal bygges ved Vard Tulcea i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av Vards verft i Norge.

Kabelleggingsfartøyet skal leveres i fjerde kvartal 2024.

Vard er eid av italienske Fincantieri, som er en av verdens største skipsbyggingskonsern, med 18 verft og om lag 20.000 ansatte. Vard har om lag 8000 ansatte, verft i Norge, Romania Brasil og Vietnam

Dansk rederi

Fartøyet er spesialdesignet og utstyrt for å legge undersjøiske kabler mellom offshore-installasjoner, og for å reparere og vedlikeholde kabler, pluss for å installere fiberoptiske kabler.

Det blir den andre kontrakten Vard har signert med NCT Offshore for levering av fartøy siste året.

– Basert på hvor godt den tidligere leveransen ble håndtert, var det et opplagt valg for oss å henvende oss til dem med denne forespørselen. Vi er veldig fornøyde med å ha inngått denne kontrakten, og ønsker mer samarbeid med Vard, sier Prosjektdirektør Alexander Cortes i NCT Offshore.

Teknisk informasjon på fartøyet
  • Lengde på rundt 95 meter og bredde på om lag 21,5 meter.
  • Kabelinstallasjonsutstyr inkludert kabellagringstanker for totalt 4.500 tonn kabler.
  • De nyeste DP2 posisjonerings- og sjøstabiliseringssystemer.
  • Trekkraft på i overkant av 60 tonn.
  • Maksimal hastighet vil overstige 14 knop.
  • Hybridpakke.
  • Enkeltlugarer til 60 pax.
Kilde: Vard

Flere nye kontrakter

Vard har sikret flere nye kontrakter i årets første kvartal. Blant annet oppdraget med å designe og bygge fire vindskip, eller såkalte Commissioning Service Operation Vessels, CSOV.

Kontrakten som er inngått med havvindrederiet Edda Wind, har en samlet verdi på om lag 250 millioner euro, tilsvarende 2,7 milliarder norske kroner.

To av skrogene skal bygges av Vard i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres ved ett av verftene til Vard i Norge.

Haugesund-rederiet Edda Wind har bestilt fire vindskip av Vard. Foto: Vard

De to andre skipene skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam.

I tillegg til de fire kontraktene er det opsjoner på ytterligere to pluss to CSOV-fartøy.

Finansavisen har tidligere skrevet at prisen på servicefartøy av typen CSOV, trolig er på mellom 450 og 500 millioner kroner per skip.