Har signert avtale om bygging av inntil 12 nye skip. Hvert skip kan frakte mer enn 9.000 biler.

De nye skipene til Wallenius Wilhelmsen AS blir rigget for metanol og ammoniakk.

Administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen.
Administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen.Foto: Wallenius Wilhelmsen

Etter intensjonsavtalen skal de fire første skipene leveres i midten av 2026 fra skipsverftet Jinling Shipyard i Kina. Rederiet har opsjon på ytterligere åtte. Kapasiteten på hvert skip er 9.350 biler.

Partene har ikke gått ut med verdien på kontrakten.

Verdens største

– Næringen har et ekstremt behov for transformasjon de neste par årene. Som rederi vil vi forme bransjen og vise vei for å kunne kapitalisere på endringene, uttaler administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen i en børsmelding.

Rederiet har et mål om å kunne tilby utslippsfri frakt allerede fra 2027. Wallenius Wilhelmsen er i dag verdens største ro-ro-rederi. Strategien er å operere en flåte på mellom 125 og 135 fartøy.

Rederiet kontrollerer 128 skip som server 15 handelsruter til seks ulike kontinenter.

– Vi har allerede inngått partnerskap med kunder for å redusere utslipp gjennom biodrivstoff. Med de nye fartøyene kan vi akselerere arbeidet mot nullutslipp, sier konserndirektør Xavier Leroi i Wallenius Wilhelmsen.

Satser på vindrevne skip

Rederiet driver også innovasjonsprosjektet Orcelle Wind, der målet er å sette 220 meter lange, vinddrevne fartøy inn i fart så tidlig som i 2027.

Orcelle Wind blir verdens første vindassisterte bilskip.

Orcelle Wind skal ha plass til 7.000 biler og rullende materiell om bord. Tidligere i år fikk Wallenius Wilhelmsen og 10 samarbeidspartnere ni millioner euro i støtte til EUs innovasjons- og utviklingsprogram EU Horizon til å videreutvikle konseptet.

(Copyright)
Publisert 15. August 2023, kl. 06.06Oppdatert 15. August 2023, kl. 06.06