Vard sikret seg avtale med tysk rederi

Vard skal designe og bygge to hybride havvind servicefartøy for Windward Offshore.

Den første hybride CSOV-en til Windsward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert i andre kvartal av 2025.
Den første hybride CSOV-en til Windsward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert i andre kvartal av 2025.Foto: Vard

Selskapene har også inngått avtale om opsjon på to fartøy til. Prisen på kontrakten er ikke oppgitt.

Fartøyene er designet av VARD Design i Ålesund. Det første skroget vil bli bygd ved et av Vards verft i Romania, mens den endelige utrustningen, ferdigstillingen og leveransen skal utføres av et av selskapets verft i Norge.

De 87,5 meter lange fartøyene har en bredde på 19,5 meter og vil bli utstyrt med en høydejusterbar bevegelseskompensert gangbru med heissystem for vindmøller, og et høydejusterbart system for overføring av varer og personell til mindre arbeidsbåter.

Skipene bli utrustet med en omfattende SeaQ-pakke fra Vard Electro som inkluderer løsninger og systemer for energiforsyning, kontroll, bru og kommunikasjon.

Fartøyene er også forberedt for drift på grønn metanol. CSOV-ene vil ha plass til 120 personer om bord, skriver Vard i en pressemelding.

– Vi er stolte over at Windward Offshore/SeaRenergy valgte Vard som partner da de bestemte seg for å gå inn i CSOV/SOV-markedet, sier konsernsjef, Alberto Maestrini.

Den første hybride CSOV-en til Windsward Offshore/SeaRenergy er planlagt levert i andre kvartal av 2025.

(Copyright)

Få med deg vårt nyhetsbrev

Vårt nye nettsted Kystens Næringsliv har fått nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.
Meld deg på nyhetsbrevet
Publisert 24. October 2023, kl. 04.01Oppdatert 24. October 2023, kl. 04.01