NTNU er prosjektleder og samarbeider med GCE Blue Maritime og åtte norske maritime selskaper.

De aktive partnerne i prosjektet inkluderer Corvus, Frøy, HPS – HAF Power Solutions, Hofseth International, Inseanergy, Kystverket, Nogva Motorfabrikk og Norsk Hydrogen.

Mangler ladestasjoner

Målet med prosjektet er å tilby lavkarbon- og nullutslippsløsninger for kystflåten.

– Dessverre er det mangel på påfyllingsstasjoner for disse drivstoffene. Dette gjør det umulig å konvertere fartøy fra fossile drivstoff til lavkarbon- eller nullutslippsenergibærere.

Det er nødvendig å etablere et pålitelig og effektivt påfyllings- og ladesystem for å oppnå dette målet, sier Knut Tore Aurdal, prosjektsjef i GCE Blue Maritime Cluster.

Finne riktige fartøy

Aurdal legger til at prosjektet skal finne de riktige fartøyene som raskt kan ta i bruk det grønne skiftet.

– Prosjektet har som mål å fokusere på de praktiske konsekvensene av den grønne maritime overgangen. Vi vil finne de fartøyene som er best egnet for nye energikilder i vår kystflåte, sier han.

Klyngen vil også undersøke muligheten for å implementere levedyktige flerdrivstoffsystemer om bord i kystfartøy for ettermontering.

Ved å gjøre grønn energi tilgjengelig for fiskefartøy, oppdrettsfartøy, passasjerfartøy, bulkfartøy og andre lastefartøy, håper NTNU og deltakerne i prosjektet å bidra til Norges utslippsmål innen 2030 og 2050.

Endring: I første utgave av denne saken stod det at det var Blue Maritime Cluster som stod bak prosjektet. Dette er ikke riktig. Det er NTNU som tok initiativ til prosjektet. Rettelsen ble lagt til 09:27, mandag.

Kystens nyhetsbrev!
Kystens Næringsliv har fått nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.